Toekomstplan voor Den Haag Centraal officieel vastgesteld

Gisterenavond stemde de Haagse gemeenteraad in met de ‘ontwikkelvisie Den Haag Centraal’. Het gebied moet in 2040 levendig, groen en goed verbonden zijn, is de ambitie in deze toekomstvisie. In het gebied komen meer woningen, betere verbindingen voor voetgangers en fietsers en meer groen. Ook komt er ruimte voor voorzieningen en meer kantoren. In het gebied komen de komende jaren 2.250-2.500 woningen, 130.000 m2 kantoorruimte en ruim 21.000 m2 ruimte voor maatschappelijke voorzieningen, zoals huisartsen, apotheken, wijkcentra, onderwijs en cultuur.

De vergroende Ammunitiehaven Afbeelding downloaden

Wethouder Robert van Asten (Stedelijke Ontwikkeling): “We willen dat de omgeving Den Haag Centraal voor mensen écht aanvoelt als een leefbaar gebied. Een plek waar je graag rondwandelt, woont en werkt; dat de hele dag door leeft. Dat gaan we mogelijk maken, met heldere plannen voor het gebied. Het gebied rondom het Centraal station is het visitekaartje van onze stad. We gaan het hier samen met het Rijk en andere partners de komende jaren stevig opknappen.”

Aantrekkelijke, autovrije wandelroutes

De ontwikkelvisie staat vol ambities. Door de vernieuwing van de Koninklijke Bibliotheek ontstaat er bijvoorbeeld ruimte voor de ontwikkeling van een nieuw groen plein als onderdeel van de ‘Haagse Loper’. Dit is een aantrekkelijke, autovrije wandelroute door de stad van het Spui, via de Turfmarkt, naar de Theresiastraat. Langs deze route vinden wandelaars op de begane grond van de omliggende gebouwen allerlei voorzieningen. 

Toekomstige wandelroute over Haagse Loperplein Afbeelding downloaden

Verbinden Rivierenbuurt met het centrum

In de plannen ligt onder andere focus op het beter verbinden van de Rivierenbuurt met de binnenstad. Zo wordt de kruising bij de Nieuwe Haven eenvoudiger gemaakt en prettiger voor voetgangers en fietsers. Daarnaast wordt de historische gracht langs de Oranjebuitensingel en de Boomsluiterskade/Zwarteweg, tussen de Ammunitiehaven en Schedeldoekshaven, weer zichtbaar. Momenteel ligt daar een overkluizing. Deze wordt vervangen door twee losse bruggen. Met deze plannen wordt de Rivierenbuurt beter met de binnenstad verbonden. 

Schets van de in ere herstelde historische gracht Afbeelding downloaden

Groen busdek

Ook is er de ambitie om het dek, waarop nu het busstation ligt, te vergroenen. Deze zogeheten ‘Groene Kamer’ wordt een plek om in de zon te wachten op de trein, tram of bus, maar ook om te spelen of te sporten. Het groene dek met de nieuwe toegangspaden vormt een (betere) verbinding tussen de Rivierenbuurt, het centrum en Bezuidenhout-West. Door (groene) toegangspaden wordt ook de rest van het gebied beter bereikbaar voor fietsers en voetgangers. Zo wordt onder andere de Rijnstraat in de plannen groener ingericht.

Meer ruimte voor voetganger en fietser

Voetgangers en fietsers gaan meer ruimte krijgen in de omgeving Den Haag Centraal. Bijvoorbeeld bij het Prins Bernhardviaduct, dat vernieuwd wordt. Op het nieuwe viaduct is er minder ruimte voor auto’s (nog maar 2 in plaats van 4 rijbanen) waardoor er meer ruimte ontstaat voor bomen in groen, fietsers en voetgangers. 

Auto’s gaan op een andere manier door het gebied, waardoor het mogelijk wordt om drukke kruispunten en de openbare ruimte efficiënter in te richten. Het oude centrum en het Spuikwartier blijven toegankelijk voor auto’s via het Prins Bernhardviaduct en de Bezuidenhoutseweg; de Rivierenbuurt onder andere via het Schenkviaduct.

Op de Schedeldoekshaven en Ammunitiehaven neemt het aantal auto’s af, omdat hier geen doorgaand verkeer meer gaat rijden. Daardoor kan hier op bepaalde plekken een snelheidslimiet van 30km/u worden ingesteld. Zo worden de straten veiliger en aantrekkelijker en blijven tegelijkertijd de wijken bereikbaar voor bestemmingsverkeer.

Buurt in verandering

De afgelopen jaren is het gebied rondom het station al flink veranderd: het Anna van Buerenplein is veiliger en prettiger gemaakt door het plaatsen van betere verlichting, meer groen en zitbanken. Op het Koningin Julianaplein wordt gebouwd aan de nieuwe, groene stadsentree van Den Haag en langs de A12 staan sinds 2022 woongebouwen The Roofs. Ook de Koekamp heeft een flinke opknapbeurt gehad en de aanlegsteiger voor bootjes in de Paxhaven ligt klaar voor gebruik.

Nieuw stuk Haags centrum

Het gebied Den Haag Centraal is onderdeel van de plannen voor het Central Innovation District (CID). Dit is een nieuw stuk Haags centrum. Het economische hart van de stad, waar overheid, wonen, onderwijs en bedrijfsleven bij elkaar komen. Een internationaal knooppunt tussen en rondom de drie grootste Haagse stations: Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI.

Voor meer informatie zie: Begin externe link: Ontwikkelvisie Den Haag Centraal(Externe link), einde externe link.. Dit jaar verschijnt ook het Beeldkwaliteitsplan Den Haag Centraal waarin onder andere staat wat de uitstraling van de gebouwen en de openbare ruimte in het gebied wordt.