Persberichten

Gemeente Den Haag actualiseert parkeerbeleid voor leefbare stad

Den Haag groeit, en om de stad leefbaar en bereikbaar te houden is een gebalanceerd parkeerbeleid nodig. Daarom stelt het college voor de Parkeerstrategie 2021-2030 te actualiseren. De Parkeerstrategie beschrijft parkeermaatregelen die in een periode van tien jaar gefaseerd worden onderzocht, ontwikkeld, voorbereid en uitgevoerd. Onderdeel daarvan is de invoering van betaald parkeren. De reeds ingezette koers om in (vrijwel) de hele stad gereguleerd parkeren in te voeren wordt hiermee duidelijk vastgelegd in het beleid.

Natuur bij Kijkduin is duizend vierkante meter rijker

De komende jaren gaat Den Haag flink investeren in de natuur. Op meerdere plekken wordt de natuur versterkt én uitgebreid. Het startschot hiervoor werd gegeven in de duinen. Op de voormalige locatie van het waterschap bij Kijkduin heeft duizend vierkante meter asfalt plaatsgemaakt voor natuur. 

Vergunning voor veiliger winkelgebied Laak

Er komt een vergunningsplicht voor ondernemers op de Goeverneurlaan en de omliggende pleinen: het Jonckbloetplein, het Lorentzplein en het Goeverneurplein.

Haagse sloopsubsidie voor vervuilende bestelauto’s wordt verdubbeld

De gemeentelijke subsidiepot voor de sloop van bestelauto’s wordt opnieuw gevuld. Honderden vervuilende bedrijfsvoertuigen zijn met behulp van de subsidie al van de weg gehaald en gesloopt. Door het succes van de regeling heeft het gemeentebestuur besloten om het beschikbare bedrag voor de subsidie te verdubbelen tot 1,5 miljoen euro. 

Nieuw tijdperk voor het Haagse nachtleven ingeluid

Den Haag zet het nachtleven in de spotlight met een gloednieuwe Nachtvisie. Dit betekent onder andere: nachtontheffingen buiten de gebruikelijke hotspots, een impulsregeling voor nachtinitiatieven en meer Haags talent in de nacht.

Den Haag werkt aan stad waarin iedereen onbeperkt mee kan doen

Het Haagse gemeentebestuur wil dat iedereen in Den Haag zich thuis voelt en onbeperkt mee kan doen. Of je nou een beperking hebt of niet. Met de agenda ‘In Den Haag doet iedereen onbeperkt mee’ maakt de gemeente hier werk van. In de agenda staan maatregelen om de stad toegankelijker te maken. Daarbij wordt gekeken naar fysieke obstakels zoals drempels of te krappe doorgangen, obstakels die mensen ervaren in de digitale wereld en sociale obstakels die gaan over respect en begrip voor elkaar.

Den Haag zet in op deelvoertuigen voor leefbare stad

Het aantal inwoners, forenzen en bezoekers in Den Haag neemt de komende jaren toe. Deze groei legt extra druk op de openbare ruimte. Tegelijkertijd streeft de stad ernaar om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Om deze uitdagingen aan te pakken en de leefbaarheid te verbeteren, zet Den Haag in op de Strategie Deelmobiliteit. Deze strategie geeft een impuls aan het gebruik van deelvoertuigen en duurzame vervoersmethoden.

Dagkaarttarief zorgt voor meer parkeerruimte voor vergunninghouders

Sinds 1 mei 2023 is er in 17 straten in het Oude Centrum en 5 straten in de Kuststrook van Scheveningen een pilot gestart met een dagkaarttarief. Dit dagtarief is bedoeld om straatparkeren te ontmoedigen en zo meer ruimte te maken voor bewoners met een parkeervergunning. De pilot is nu, iets meer dan een jaar na de start, geëvalueerd.

Haagse brug vernoemd naar grondlegger vegetarisch eten Elisabeth Valk-Heijnsdijk

Den Haag heeft nu officieel een Valk-Heijnsdijkbrug. Deze brug is op initiatief van bewoners vernoemd naar Elisabeth Valk-Heijnsdijk, grondlegger van vegetarisch eten in Nederland. Wethouder Robert Barker (Buitenruimte, Dierenwelzijn en Milieu): 'Het vernoemen van deze brug is een mooi eerbetoon aan een vrouw die streed voor vrouwen- en dierenrechten.'