Nieuws
Bewoners vieren plaatsing 75e fietsvlonder: Meer ruimte voor fiets en buurt
Op woensdagmiddag werd er voor de 75e keer een fietsvlonder geplaatst op verzoek van bewoners. Deze keer hadden bewoners van de Perponcherstraat in Segbroek het initiatief genomen. De vlonder werd, tijdens de Europese mobiliteitsweek, op feestelijke wijze geopend door wethouder Kapteijns in gezelschap van o.a. initiatiefnemers van het eerste uur, buurtbewoners en de fietsersbond.
De fietsvlonder is een constructie met vier fietsbeugels die op een parkeerplaats wordt gelegd. De gemeente plaatste in 2019 voor het eerst zo’n vlonder. Iedere bewoner zonder berging voor zijn fiets kan een fietsvlonder aanvragen voor zijn straat. Voor deze aanvraag moet de bewoner de steun krijgen van vijf naaste buren. De vlonders zijn in trek waardoor er momenteel een wachtlijst is voor het aanvragen.
Wethouder Arjen Kapteijns: ‘’Ik ben trots op deze mijlpaal: de 75e fietsvlonder. Het is een mooi resultaat van samenwerking tussen gemeente en inwoners. Hiermee maken we de straat samen aantrekkelijker: we creëren meer ruimte voor de fiets en daarmee ook voor de voetganger.’’
De vlonder blijft drie maanden liggen. Halverwege houdt de gemeente in de straat een enquête en als meer dan 50% van de bewoners die reageren voor de vlonder is, verdwijnt de parkeerplek permanent. De vrijgekomen ruimte wordt vervolgens bij de stoep getrokken en daarop komen de vier fietsbeugels te staan.
Tot nu toe is 90% van de fietsvlonders omgezet in permanente fietsparkeerplekken. Gemiddeld is bijna 80% van de stemmen uit de buurt positief. Projectleider Yvonne: ‘’Het initiatief komt vanuit de bewoners zelf, daarmee zorgen ze zelf voor een belangrijk deel van de participatie. Het project verbindt mensen, ze ontmoeten buren en ze worden zich meer bewust van hun omgeving. Dat is onderdeel van het succes’’.
Niet alle buren zijn altijd direct enthousiast. Sommige omwonenden zijn in het begin kritisch en wijzen op de hoge parkeerdruk. Maar als de vlonder niet het gewenste effect heeft, dan haalt de gemeente de vlonder weer weg. In de praktijk blijven parkeerproblemen door de vlonder uit. Het is sinds het begin van het project, in 2019, maar 7 keer gebeurd dat de buurt na afloop geen toestemming gaf. De fietsvlonder bleek in ruim 90% van de gevallen een succes volgens de buurt.