Gemeente Den Haag zet grote stap naar meer straten met een maximumsnelheid van 30 km/u
Uit onderzoek blijkt dat de kans op een dodelijk ongeval op een weg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur tien keer zo groot is als op een weg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Meer dan 75% van de verkeersongevallen in Den Haag gebeurt op een weg waar de snelheidslimiet 50 km/u is. Dit terwijl ongeveer 35% van de wegen deze snelheid hanteert. Door 30 km/u te rijden, wordt het verkeer voor iedereen veiliger en overzichtelijker.
Wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit) benadrukt het belang van deze maatregel “Verkeersveiligheid heeft onze hoogste prioriteit. Door de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur, doen we een enorme investering in de verkeersveiligheid en verhogen we de leefbaarheid voor onze inwoners. We zetten hiermee een belangrijke stap in de richting van onze ambitie van nul verkeersslachtoffers in 2040.”
De aanpassing van deze straten vindt grotendeels plaats tijdens geplande werkzaamheden, zoals rioolrenovaties, waardoor efficiënt en met minimale extra overlast voor de inwoners wordt doorgevoerd.
Een groot deel, 72 straten, is zorgvuldig afgestemd met de nood- en hulpdiensten en HTM om de bereikbaarheid van de stad te waarborgen. De overige 38 woonstraten, zijn geen onderdeel van de hoofdroutes van deze diensten. Daardoor kunnen deze, tijdens wegwerkzaamheden, makkelijk worden omgevormd tot 30 kilometer per uur wegen. Zo wordt de leefbaarheid en verkeersveiligheid ook in deze gebieden verbeterd. Voorbeelden van straten waar 30 km/u wordt ingevoerd, zijn onder andere de Theresiastraat, Bankastraat, Sportlaan (tussen de Kwartellaan en de Houtrustweg), Kerkhoflaan, Pletterijkade en de Kempstraat (tussen Schalkburgerstraat en Hobbemaplein).
Staat van de verkeersveiligheid
Een groot deel, 72 straten, zijn zorgvuldig afgestemd met de nood- en hulpdiensten en HTM om de bereikbaarheid van de stad gewaarborgd. De overige 38 woonstraten, zijn geen onderdeel van de hoofdroutes van deze diensten. Daardoor kunnen deze, tijdens wegwerkzaamheden, makkelijk worden omgevormd tot 30 kilometer per uur wegen. Zo wordt de leefbaarheid en verkeersveiligheid ook in deze gebieden verbeterd. Voorbeelden van straten waar 30 km/u wordt ingevoerd, zijn onder andere de Theresiastraat, Bankastraat, Sportlaan (tussen de Kwartellaan en de Houtrustweg), Kerkhoflaan, Pletterijkade en de Kempstraat (tussen Schalkburgerstraat en Hobbemaplein).
Meer informatie
- Motie ‘Begin externe link: Vanzelfsprekende opwaardering 50 km-u wegen(Externe link), einde externe link.’
- Begin externe link: Actualisatie hoofdroutekaart nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer(Externe link), einde externe link.
- Begin externe link: 110 straten in Den Haag naar 30 km/u(Externe link), einde externe link.