Den Haag zet in op deelvoertuigen voor leefbare stad
Het aantal inwoners, forenzen en bezoekers in Den Haag neemt de komende jaren toe. Deze groei legt extra druk op de openbare ruimte. Tegelijkertijd streeft de stad ernaar om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Om deze uitdagingen aan te pakken en de leefbaarheid te verbeteren, zet Den Haag in op de Strategie Deelmobiliteit. Deze strategie geeft een impuls aan het gebruik van deelvoertuigen en duurzame vervoersmethoden
Er wordt gewerkt aan een breder en toegankelijk aanbod van deelmobiliteit. Dit gebeurt door verbeteringen op het gebied van beschikbaarheid, betaalbaarheid, begrijpelijkheid, bruikbaarheid en beleving. De gemeente werkt samen met aanbieders van deelmobiliteit om het gebruik en de voordelen bekender te maken.
Wethouder Mobiliteit Arjen Kapteijns: “Door meer deelmobiliteit en mobiliteitshubs te faciliteren, bevorderen we niet alleen schonere lucht en minder verkeersdrukte, maar ook een leefbaarder stad voor al haar bewoners en bezoekers. Zo maken we de stad aantrekkelijker voor iedereen.” Recente ervaringen met gedeelde mobiliteit tonen aan dat deelauto’s en deelbakfietsen effectief bijdragen aan de mobiliteitstransitie. “Deelauto’s maken ruimte vrij in de straten en deelbakfietsen vervangen korte autoritjes. Hierdoor zien zowel inwoners als bezoekers van Den Haag gedeelde mobiliteit steeds meer als een goed alternatief voor hun dagelijkse verplaatsingen”, aldus de wethouder.
Deelmobiliteit helpt leefbaarheid vergroten
Het college wil het gebruik van deelvoertuigen voor meer mensen aantrekkelijker en betaalbaarder maken. Met de uitbreiding van deelvoertuigen wil het college dat in 2030 in vrijwel elke straat deelauto’s en deelbakfietsen beschikbaar zijn. Door de aanleg van mobiliteitshubs wordt overlast van foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen verminderd. Tenslotte wil de gemeente het gebruik van deelvoertuigen voor meer mensen aantrekkelijker en betaalbaarder maken.
Meer regie op deelmobiliteit
De gemeente neemt meer regie in de groei van deelmobiliteit. Er wordt onderscheid gemaakt tussen typen deelvoertuigen om duurzame en actieve mobiliteit te stimuleren. Dit betekent meer aandacht voor deelauto’s en deelbakfietsen en minder voor deelscooters. Samen met buurgemeenten worden afspraken gemaakt voor grensoverschrijdende ritten. Deelfietsen, deelbakfietsen en deelscooters worden geparkeerd in buurt- en wijkhubs, wat ‘free-floating’ (vrij parkeren binnen een bepaald gebied zonder vaste ophaal- en inleverlocaties) in drukke wijken beperkt.
Bij nieuwbouwprojecten wordt deelmobiliteit beter afgestemd op de behoeften van bewoners. Betaalbaarheid is hierbij een belangrijk aspect. Kortom, “Deelmobiliteit draagt bij aan een leefbare en bereikbare stad. Door minder geparkeerde voertuigen ontstaat er ruimte voor fietsparkeren, klimaatadaptie, spelen en ontmoeten.`