College stelt verkeersbesluit vast: Haagse zero-emissiezone voor bedrijfsvoertuigen per 2025 definitief
Op 1 januari 2025 voert Den Haag in het centrum van de stad een zero-emissiezone in voor bestel- en vrachtauto’s. Met het uitfaseren van vervuilende bedrijfsvoertuigen wil de stad de luchtkwaliteit verbeteren.
Het gemeentebestuur heeft het verkeersbesluit nu vastgesteld waarmee de zero-emissiezone definitief in kan gaan per 2025. Wethouder Robert Barker (Buitenruimte, Dierenwelzijn en Milieu): ‘Met het vaststellen van het verkeersbesluit zijn we klaar voor het invoeren van de zero-emissiezone in het centrum. Een belangrijke stap waarmee we de uitstoot van bedrijfswagens omlaag brengen en de luchtkwaliteit in de stad flink verbeteren. Dat is goed voor de natuur, het milieu en de gezondheid van ons allemaal.’
Voor veel bedrijven betekent de zero-emissiezone een grote verandering. ‘We helpen ondernemers overstappen naar schoon vervoer met een overgangsregeling, ontheffingen en de mogelijkheid tot het inschakelen van een ‘logistieke makelaar’ om te helpen bij de vernieuwing van het wagenpark. Ook hebben we het bedrag van de subsidie voor de demontage van bestelauto’s wegens succes verhoogd zodat meer ondernemers hier gebruik van kunnen maken’, aldus wethouder Barker.
De zero-emissiezone bevindt zich in de Centrumring van Den Haag, inclusief de binnenkant van de Centrumring (S100), het Telderstracé (S200) en de S103. In de eerste jaren na invoering van de zero-emissiezone geldt een overgangsregeling. De schoonste busjes mogen tot 2028 de zone inrijden en de schoonste vrachtwagens tot 2030. Nieuwe voertuigen moeten vanaf 2025 schoon zijn. Het college is voornemens om de zero-emissiezone in 2026 uit te breiden richting de kust.