Herinrichting Hobbemaplein zorgt voor aantrekkelijker en verkeersveiliger plein

Het college van Den Haag heeft het voorontwerp voor de herinrichting van het Hobbemaplein en omgeving aan de raad voorgelegd. Dit plein, gelegen tussen de Schilderswijk en Transvaal, wordt een centraal ontmoetingspunt dat verkeersveiliger en aantrekkelijker wordt voor bewoners, bezoekers en ondernemers. Met de herinrichting wil de gemeente de doorstroming van het verkeer, leefbaarheid, verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit verbeteren. De plannen sluiten aan bij het Haags Akkoord en de gemeentelijke Mobiliteitstransitie 2022-2040.

Impressie Hobbemaplein

Wat gaat er veranderen?

Er komt een nieuwe, toegankelijke tram met een lage instap op tramlijn 6. Hierdoor kunnen ouderen, mensen in een rolstoel of met een wandelwagen makkelijk de tram in. Ook kunnen er meer reizigers per rit mee. Tramlijn 6 is een van de drukste tramlijnen in Den Haag. Voor de komst van de ruimere en langere tram moet de tramhalte op het Hobbemaplein worden verplaatst. Dit biedt tegelijkertijd de kans om het Hobbemaplein en de omgeving opnieuw in te richten.

Het Hobbemaplein is nu een druk verkeersplein, maar zal in de toekomst meer gericht zijn op voetgangers en fietsers. Het doorgaand autoverkeer wordt verminderd, en de verkeersstructuur wordt eenvoudiger, waardoor het plein overzichtelijker en verkeersveiliger wordt. Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Het plein wordt vergroend, met meer bomen en groenvoorzieningen om hittestress tegen te gaan en de verblijfskwaliteit te verbeteren. Dit trekt meer bezoekers naar de Haagse Markt en de omliggende winkelstraten.

Verkeerssituatie en verkeersveiligheid

De huidige verkeerssituatie rond het Hobbemaplein is onoverzichtelijk en gevaarlijk, met veel verkeersongevallen tot gevolg. Om dit aan te pakken, wordt de infrastructuur aangepast. Door de complexe kruispunten aan te passen en het doorgaand verkeer zonder bestemming in de wijk om te leiden, wordt ook de bereikbaarheid van de Haagse Markt verbeterd.

“De herinrichting van het Hobbemaplein is een belangrijke stap naar een veiliger en aantrekkelijker stadsdeel. Het plein wordt niet alleen groener en toegankelijker, maar ook overzichtelijker en verkeersveiliger voor voetgangers en fietsers. Dit sluit aan bij onze ambitie om Den Haag leefbaar te houden voor iedereen,” aldus wethouder Arjen Kapteijns.

Participatie

Het voorontwerp van de herinrichting is tot stand gekomen na een uitgebreid participatietraject met bewoners, ondernemers en belanghebbenden. Een aantal belangrijke suggesties is verwerkt in het ontwerp. Zo is er extra aandacht voor voldoende brede trottoirs en laad en los mogelijkheden, vooral aan de kant van de Haagse Markt, en komt er meer groen op het plein. Ook de fietsvoorzieningen zijn verbeterd op basis van de input uit de wijk. Naar aanleiding van de zorgen van met name ondernemers het eerste schetsontwerp ingrijpend aangepast. Er is een rechtsafverbinding vanuit de Heemstraat – Hobbemastraat opgenomen, zodat het mogelijk is om vanuit de Heemstraat de Hobbemastraat in te rijden. De herinrichting speelt in op de behoeften van de buurt en zorgt voor een betere balans tussen doorstroming van het verkeer, verkeersveiligheid en leefbaarheid.

Het college wil allereerst haar waardering uitspreken voor het ontwerp van ondernemersberaad Haags Veen. Het ontwerp houdt echter niet genoeg rekening met de regels en eisen voor een goed verkeersontwerp. Hierdoor is het ontwerp niet goed in te passen. In een poging dit op te lossen, heeft het ondernemersberaad het oorspronkelijke plan aangepast door de tramhalte te verplaatsen naar de bibliotheek. Maar ook met deze wijziging blijft het plan onuitvoerbaar: de bushaltes zijn nog steeds te klein voor de grotere bussen van HTM, er ontbreken veilige oversteekplaatsen, de fietspaden en rijstroken zijn te smal, en er zijn geen plekken waar auto’s kunnen wachten om af te slaan.

Met de herinrichting van het Hobbemaplein wil de gemeente Den Haag een levendig en toekomstbestendig subcentrum creëren waar mensen graag wonen, werken, winkelen, en verblijven.