Den Haag ondertekent City Deal voor toekomstbestendige grachten

Hoe maken we onze grachten klaar voor de toekomst en zorgen we voor veilige bruggen en kades? Met die vraag gaat de gemeente Den Haag samen met 16 andere partijen, waaronder gemeenten, kennisinstellingen en ministeries, de komende tijd aan de slag. Op woensdag 25 september zetten de partijen hun handtekening onder de City Deal Tijdloze Grachten. 

Wethouder Robert Barker ondertekent de City Deal Tijdloze Grachten.

Wethouder Robert Barker van Buitenruimte: ‘Den Haag is trots op haar historische grachten. De watergangen zijn belangrijk in de strijd tegen wateroverlast en dragen bij aan de biodiversiteit door plek te bieden aan verschillende planten en dieren. Door ons aan te sluiten bij de City Deal Tijdloze Grachten bundelen we kennis en werken we samen aan het behouden en toekomstbestendig maken van onze grachten, bruggen en kades.’ 

Samenwerken voor leefbare en veilige binnensteden

Veel Nederlandse grachten, kades, werfkelders, bruggen en sluizen raken verouderd, zijn in slechte staat en overbelast. Ook ontbreekt kennis over de daadwerkelijke staat en is er behoefte aan meer duurzame herstelmethodes. Met de City Deal Tijdloze Grachten werken gemeenten samen om de historische centra van Nederlandse binnensteden leefbaar en veilig te houden. Voor nu en de generaties die volgen. 

In de City Deal wordt ingezet op kennisdeling en onderzoek om het erfgoed van de grachten te behouden bij noodzakelijke renovatie. Daarbij is ook aandacht voor het vergroenen van kades en diervriendelijker maken van grachten door bijvoorbeeld uitklimvoorzieningen te plaatsen. 

Oorsprong van onze grachten

Grachten werden vroeger niet alleen aangelegd om overtollig water af te voeren bij plotselinge waterstijgingen. In steden als Den Haag, Utrecht en Leiden dienden ze als verdedigingslinie. En in de 17e eeuw werden grachten ingezet voor logistiek. Tegenwoordig hoeven steden niet meer te worden verdedigd door brede grachten en varen er voornamelijk rondvaart- en vrijetijdsboten. De belangrijkste functie, daarentegen, is na al die eeuwen misschien relevanter dan ooit: het beschermen van de stad tegen wateroverlast. 

De huidige partners in de City Deal zijn: Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Den Bosch, Dordrecht, Delft, AMS Institute, Platform BiKa, CROW, TKI Bouw en Techniek, Saxion Hogeschool, DHM, Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK), Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en Rijkswaterstaat (I&W en RWS), Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (OCW en RCE), Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). Ook is er een klankbordgroep van gemeenten die niet actief deelnemen, maar wel reflecteren op ontwikkelingen en wie de toekomstige gebruikers zullen zijn.