Gemeente Den Haag start pilot afsluiten schoolstraten voor een veiliger schoolomgeving

Op maandag 23 september zijn basisschool De Vuurtoren in de Haringstraat en De Drie Linden op de 2e Braamstraat als eerste gestart met de pilot schoolstraat nieuwe stijl. Hierbij wordt de straat tijdens haal- en brengtijden afgesloten voor verkeer met verplaatsbare, fietsvriendelijke paaltjes.

Schoolzone

Op veel basisscholen in Den Haag is het tijdens de haal- en brengtijden druk met ouders die hun kinderen naar school brengen. Dit leidt vaak tot verkeersopstoppingen en onveilige situaties rondom de school. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, start de gemeente Den Haag dit najaar op negen locaties met een nieuw type schoolstraat, waarbij de straat tijdelijk autovrij wordt gemaakt met behulp van paaltjes.

De gemeente streeft naar nul verkeersslachtoffers. Daarom blijft de gemeente werken aan de verkeersveiligheid in de stad. Met de introductie van de schoolstraten nieuwe stijl maken we onze wijken veiliger voor de allerjongsten. Door het verkeer tijdens haal- en brengtijden te verminderen, creëren we niet alleen rust en ruimte, maar stimuleren we ook ouders en kinderen om lopend of fietsend naar school te gaan,” zegt wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit).

Ondanks de oproep om lopend of fietsend naar school te komen, kiezen sommige ouders er nog steeds voor om met de auto naar school te rijden. De gemeente roept deze ouders op om, indien zij met de auto komen, verderop te parkeren in een officieel parkeervak en het laatste stuk te voet af te leggen.

Tijdens de haal- en brengtijden worden verplaatsbare paaltjes geplaatst om gemotoriseerd verkeer uit de straat te weren. Dit gebeurt op schooldagen ’s ochtends en ’s middags gedurende een halfuur. Fietsers, scooters en voetgangers behouden gewoon toegang tot de school en de woningen in de straat.

De schoolstraat start met een pilotfase van zes weken. Na deze periode volgt een evaluatie waarbij omwonenden, ouders, leerlingen, schoolmedewerkers en nood- en hulpdiensten worden betrokken. De uitkomsten bepalen of de schoolstraat definitief wordt ingevoerd of dat andere interventies noodzakelijk zijn.

De gemeente Den Haag streeft ernaar jaarlijks minimaal 20 scholen verkeersveiliger te maken. Elke school krijgt een aanpak op maat. Dit kan variëren van het invoeren van een schoolstraat tot andere maatregelen zoals het verlagen van de snelheid of het duidelijker markeren van oversteekplaatsen. Een veilige schoolomgeving stimuleert ouders en kinderen om fietsend of lopend naar school te komen.

Meer informatie