Dagkaarttarief zorgt voor meer parkeerruimte voor vergunninghouders

Sinds 1 mei 2023 is er in 17 straten in het Oude Centrum en 5 straten in de Kuststrook van Scheveningen een pilot gestart met een dagkaarttarief. Dit dagtarief is bedoeld om straatparkeren te ontmoedigen en zo meer ruimte te maken voor bewoners met een parkeervergunning. De pilot is nu, iets meer dan een jaar na de start, geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat het dagtarief inderdaad leidt tot minder straatparkeren en dat er meer ruimte is voor vergunninghouders met een bewoners-, bezoekers- of bedrijfsvergunning.

geparkeerde auto's

De pilot is gestart naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad en had als doel om het parkeren voor vergunninghouders in deze gebieden beter mogelijk te maken en het (kort) parkeren op straat door bezoekers te ontmoedigen. Hiermee worden strand- en binnenstadbezoekers gestimuleerd om hun auto in parkeergarages, op parkeerterreinen of verder weg te parkeren, of om met alternatief vervoer te komen. Zo krijgen bewoners weer de mogelijkheid om hun auto in hun eigen straat te parkeren. 

De gemeente heeft een enquête gehouden en de resultaat van de pilot zijn inmiddels bekend. De enquêtes met betrekking tot het dagkaarttarief in het Oude Centrum en Scheveningen zijn door meer dan 1.000 mensen ingevuld. Daarnaast is een cijfermatige evaluatie gedaan. Uit de evaluatie blijkt dat het dagtarief inderdaad leidt tot minder straatparkeren en dat er meer ruimte is voor vergunninghouders met een bewoners-, bezoekers- of bedrijfsvergunning. Dit betekent dat het dagkaarttarief een effectieve maatregel is om parkeerplekken primair voor bewoners te behouden en kort straatparkeren door bezoekers te voorkomen. Daarnaast blijkt dat parkeren in een parkeergarage financieel veel aantrekkelijker is voor bezoekers. 

Ondanks het succes van het dagtarief, blijkt uit de evaluatie dat een aantal ondernemers dat als problematisch ervaren, aangezien het kort parkeren voor klanten hierdoor beperkt wordt. Als alternatief wordt nu gekeken naar de mogelijkheden voor een progressief parkeertarief. Bij een progressief parkeertarief gaat het parkeertarief omhoog naarmate er langer wordt geparkeerd. Naar verwachting kan het progressief tarief in 2025 worden ingevoerd. Tot dat moment blijft het dagkaarttarief gelden. 

Vijf straten op Scheveningen met een dagkaarttarief

  1. Seinpostduin
  2. Jongeneelstraat
  3. Pellenaerstraat
  4. Harteveltstraat
  5. Gevers Deynootweg (bij de Oranjeflats)

Zeventien straten in het Oude Centrum met een dagkaarttarief

  1. Aprochestraat
  2. Amsterdamse Veerkade
  3. Bierkade
  4. Bierstraat
  5. Dunne Bierkade
  6. Glasblazerslaan
  7. Helena van Doeverenplantsoen
  8. Hamerstraat
  9. Herderinnestraat
  10. Hoge Zand
  11. Kranestraat
  12. Lange Beestenmarkt
  13. Looijerstraat
  14. Nieuwe Molstraat
  15. Paviljoensgracht
  16. Stille Veerkade
  17. Zuidwal (tussen Paviljoensgracht en Boekhorststraat)