Concept voorontwerp Hobbemaplein klaar voor inspraak
De herinrichting is bedoeld om het gebied veiliger en aantrekkelijker te maken, vooral voor de vele bewoners die in deze wijk voornamelijk te voet gaan of van het openbaar vervoer gebruik maken. Zo komt er een tophalte voor lijn 6, 11 en 12 naast de bibliotheek . De tramhalte wordt toegankelijk voor mensen in een rolstoel en er komen digitale informatieborden.
Nieuwe duurzamere tram op lijn 6
De komst van een nieuwe tram biedt de kans om de verkeersstructuur te vereenvoudigen, de doorstroming in de wijk te verbeteren voor bestemmingsverkeer en de inrichting van het plein te optimaliseren. Maar bovenal verbeteren we de verkeersveiligheid.
De nieuwe trams hebben meer zitruimte en géén drempels of verhoogde vloeren. De trams zijn daardoor toegankelijk voor mensen met een rolstoel of een kinderwagen. Er kunnen meer passagiers per rit mee. Ook is de nieuwe tram veel comfortabeler, warmer in de winter en beter gekoeld in de zomer dan de rood-beige trams die al meer dan 40 jaar het beeld bepaalt in Den Haag.
Verbetering van veiligheid en leefomgeving
Er komt meer ruimte om te wandelen en winkelen en er zullen meer groenvoorzieningen en bomen worden toegevoegd om de omgeving klimaatbestendig te maken. Dit draagt bij aan de vermindering van hittestress en het creëren van een prettige verblijfsruimte voor bewoners en bezoekers. De Haagse Markt krijgt een grootse entree waardoor deze zichtbaarder wordt en waar je makkelijk en veilig naar toe kan lopen. Bewoners kunnen vanaf het Hobbemaplein veilig naar Wijkpark Transvaal lopen.
Ontwerpkeuzes en vervolgstappen
De totstandkoming van het concept voorlopige ontwerp is gebaseerd op een uitgebreid participatietraject. Gedurende meerdere bijeenkomsten hebben omwonenden, ondernemers en belangstellenden hun mening kunnen geven. Deze feedback is zorgvuldig meegenomen in de beslissingen en daar waar mogelijk verwerkt in de nieuwe ontwerpen. Ook online was er gelegenheid om reacties te geven.
Er zijn verschillende ontwerpvarianten besproken. Een meerderheid van de aanwezige participanten gaf de voorkeur aan een ontwerp met een gecombineerde tophalte naast de Bibliotheek, een aparte bushalte op het Hobbemaplein en een rechtsaf verbinding vanaf de Heemstraat naar de Hobbemastraat. Een tophalte naast de bibliotheek voor tramlijnen 11, 6 en 12 is hard nodig om de maandelijkse stroom van meer dan 1 miljoen reizigers te faciliteren.
Het concept voorontwerp is inmiddels door het College beschikbaar gesteld voor een laatste ronde van inspraak. Bewoners en ondernemers kunnen een laatste keer hun mening, bezwaar of positieve reactie geven via een zienswijze. Deze zienswijzen, samen met de nota van beantwoording, worden vervolgens voorgelegd aan de gemeenteraad die de definitieve beslissing neemt. De herinrichting van het plein en de straat markeert een belangrijke stap in het verbeteren van de leefomgeving en veiligheid voor alle gebruikers. De gemeente kijkt uit naar de verdere samenwerking met bewoners en ondernemers om deze plannen waar mogelijk te verbeteren en succesvol te realiseren.