Advies- en informatiebalie
Wilt u hulp bij het aanvragen van bijvoorbeeld een bijstandsuitkering, bijzondere bijstand, Ooievaarspas of de individuele inkomenstoeslag? Of heeft u vragen over andere regelingen voor mensen met een laag inkomen? De medewerkers van de Advies- en informatiebalie helpen u gratis verder.
U kunt langskomen voor een persoonlijk gesprek. De medewerkers beantwoorden uw vragen over inkomen, werk, zorg of welzijn. En verwijzen u door naar het juiste loket. U kunt bij de Advies- en informatiebalie een computer en kopieerapparaat gebruiken om uw zaken met de gemeente te regelen.
Langskomen zonder afspraak
In de volgende situaties kunt u zonder afspraak langskomen:
- U wilt een bijstandsuitkering aanvragen voor personen van 18 tot en met 26 jaar.
- U wilt een aanvraagformulier afhalen voor bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag of fonds voor chronisch zieken en gehandicapten.
- U wilt documenten inleveren voor de dienst sociale zaken.
- U kunt geen onderdak, eten en drinken meer betalen door geldproblemen.
- U dreigt uit uw huis gezet te worden.
- U wordt afgesloten van energie of water.
- U wilt een voorschot aanvragen op uw bijstandsuitkering.
- U wilt weten of u recht heeft op hulp van de voedselbank.
- U wilt een Wmo-melding doen.
- U begrijpt een brief niet.
- U wilt een voorlopig bezwaar schrijven tegen een besluit (van de gemeente).
- U wilt uw nieuwe ov-chipkaartnummer doorgeven (bij gebruik van de regeling Begin link: Gratis reizen, einde link. ).
- U wilt een DigiD-code aanvragen of activeren.
Langskomen met afspraak
Maak een afspraak als u hulp wilt bij:
- het aanvragen van een bijstandsuitkering voor personen vanaf 27 jaar tot de AOW gerechtigde leeftijd
- het aanvragen van bijzondere bijstand (voor de 1e huur, verhuiskosten, inrichtingskosten, rechtshulp, woonkostentoeslag huur en koop, medische kosten en overige kosten)
- het aanvragen van een Ooievaarspas
- het aanvragen van individuele inkomenstoeslag
- het aanvragen van het fonds chronisch zieken en gehandicapten
- het verlengen van de voedselbankvoorziening (als u dit voor de eerste keer bij de Advies- en informatiebalie heeft aangevraagd)
- het aanvragen van een AIO-aanvulling via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Lees meer op Begin externe link: de website van de SVB.(Externe link), einde externe link.
Welke documenten meenemen
Neem altijd de volgende documenten mee:
- geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart of paspoort)
- kopie bankafschriften van de laatste 3 maanden: alle bank- en spaarrekeningen van uzelf en eventuele partner
- kopie loon- en/of overzicht van uw uitkering van uzelf en eventuele partner
- inloggevens voor uw DigiD
- inloggegevens voor uw bank en e-mail
- als u niet alle gegevens heeft: een schriftelijk bewijs waarom u de documenten niet (op tijd) kunt aanleveren
Extra documenten meenemen
- aanvraag bijstandsuitkering:
- overzicht van het inkomen van uzelf en eventuele partner
- de brief met de beëindiging van de uitkering of dienstverband
- de huur- of koopovereenkomst
- aanvraag bijzondere bijstand:
- kopie van de (voorlopige) rekening van de onverwachte, noodzakelijke kosten
- aanvraag bijzondere bijstand voor noodzakelijke medische kosten:
- het polisblad van uw zorgverzekering
- aanvraag bijzondere bijstand voor de rechtsbijstand:
- de civiele toevoeging en de rekening van de advocaat
- aanvraag fonds chronisch zieken en gehandicapten:
- de brief waarin staat dat u recht heeft op de Wmo-hulp of zorg voor lange tijd
Afspraak maken
U kunt bij de Advies- en informatiebalie een afspraak maken. U kunt ook bellen met de Begin link: klantenservice SZW, einde link. .
Klanttevredenheidsonderzoek
Wilt u de gemeente laten weten wat u van uw bezoek aan de balie vond? Geef dit dan door aan de medewerker. U ontvangt dan een e-mail waarmee u kunt meedoen aan een klanttevredenheidsonderzoek. Wilt dit liever meteen doen? Dan kunt u de vragenlijst op de zuil voor de klanttevredenheid invullen. De gemeente verwerkt uw reactie veilig en anoniem.
Klacht indienen
Heeft u een klacht over de dienstverlening van de gemeente? Geef dan uw klacht door. Lees meer op de pagina Begin link: Klacht indienen, einde link. .
Hoe werkt het
Als u het stadsdeelkantoor binnenkomt, pakt u bij een zuil een volgnummer. Een medewerker van de gemeente kan u hierbij helpen. Dan gaat u zitten in de wachtruimte. Wacht tot uw volgnummer op het beeldscherm verschijnt, zodat u weet welke baliemedewerker u kan helpen.
Bereikbaarheid
- Stadsdeelkantoor Centrum, Spui 70
- Stadskantoor Leyweg, Leyweg 813
Open van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur.