Zero-emissiezone
Vanaf 1 januari 2025 geldt in het centrum van Den Haag een zero-emissiezone voor bedrijfswagens (bestelbussen en vrachtwagens) die schadelijke uitlaatgassen verspreiden. Bedrijfswagens die op elektriciteit of waterstof rijden mogen de zone wel in. De zero-emissiezone geldt niet voor personenauto’s.
Voor oudere bestel- en vrachtauto’s die gekocht zijn vóór 2025 is er tot 2030 een overgangsregeling. Bestelauto’s en vrachtauto’s die ná 2025 nieuw worden gekocht, moeten uitstootvrij zijn om de zero-emissiezone in te mogen rijden. Vanaf 2030 moeten alle bestel- en vrachtauto’s in deze zone uitstootvrij zijn.
Waarom krijgt Den Haag een zero-emissiezone?
Den Haag is 1 van de 29 steden in Nederland die tussen 2025 en 2028 een zero-emissiezone invoert. De uitlaatgassen van bestel- en vrachtauto’s vervuilen de lucht en brengen te veel CO2 in de lucht. Dit is slecht voor de gezondheid, de natuur en het klimaat. Om de stad leefbaar en gezond te houden, werkt de gemeente aan een schonere lucht.
Waar ligt de zero-emissiezone in het centrum?
De grenzen van de zero-emissiezone in de binnenstad zijn dezelfde als van de milieuzone voor dieselauto’s. Begin externe link: Bekijk de kaart(Externe link), einde externe link. waarop de zero-emissiezone is aangegeven.
De zero-emissiezone ligt binnen de Centrumring (S100) en de Professor B.M. Teldersweg (S200). De Centrumring en de Professor B.M. Teldersweg horen niet bij de zone.
Mag u de zero-emissiezone in?
Wilt u weten of u met uw bestel- of vrachtauto in de zero-emissiezone mag rijden? Doe dan de kentekencheck op Begin externe link: www.logistiek070.com(Externe link), einde externe link.. U ziet dan ook tot wanneer u in de zero-emissiezone mag rijden.
Wat is het verschil tussen de milieuzone en de zero-emissiezone?
De zero-emissiezone geldt vanaf 2025 voor vracht- en bestelauto’s.
De Begin link: milieuzone, einde link. geldt tot en met 2024 voor oude personen-, bestel- en vrachtauto’s en autobussen die rijden op diesel en die te veel schadelijke stoffen uitstoten. Vanaf 2025 geldt de milieuzone alleen nog voor personenwagens en autobussen.
Voor welke voertuigen geldt de zero-emissiezone in het centrum?
De zero-emissiezone in het centrum geldt voor zakelijk gebruikte bestel- en vrachtauto’s. Bijvoorbeeld voor goederenvervoer van ondernemers of pakketbezorgers of voor onderhoudswerk zoals elektra- of loodgietersdiensten.
Overgangsregeling voor bestaande bestel- en vrachtauto’s
Voor oudere bestel- en vrachtauto’s geldt een landelijke overgangsregeling. Hierdoor kunt u nog de zero-emissiezone inrijden. Tot wanneer dat mag hangt af van de leeftijd en emissieklasse van uw auto. De emissieklasse geeft aan hoeveel schadelijke stoffen de auto uitstoot. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner de uitstoot van uw voertuig is.
U vindt de emissieklasse van uw voertuig op de Begin externe link: website van de RDW(Externe link), einde externe link. onder het tabblad ‘Motor & Milieu’, onder ‘Uitstoot’.
U kunt hieronder controleren of en tot wanneer uw bestelbus of vrachtauto mag rijden in de zero-emissiezone.
Bestaande bestelauto’s (voor 1 januari 2025 op kenteken gezet)
- met emissieklasse 5 – mogen tot 1 januari 2027 in de zero-emissiezone rijden
- met emissieklasse 6 – mogen tot 1 januari 2028 in de zero-emissiezone rijden
Bestaande vrachtauto’s (voor 1 januari 2025 op kenteken gezet)
- Bakwagens met emissieklasse 6 (die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn) mogen tot 2030 in de zero-emissiezone rijden.
- Bakwagens met emissieklasse 6 (die op 1 januari 2025 tussen de 5 en 8 jaar oud zijn) mogen tot 1 januari 2028 in de zero-emissiezone rijden.
- Trekker-opleggercombinaties (die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn) mogen tot 2030 in de zero-emissiezone rijden.
Vanaf 2030 moeten alle voertuigen uitstootvrij zijn.
Uitbreiding zero-emissiezone richting de kust
De gemeente werkt aan het uitbreiden van de zero-emissiezone richting de kust. Deze zone gaat dan in vanaf 1 januari 2026. De zone loopt van de Loosduinseweg/Oude Haagweg tot aan de kust en vanaf de N440 tot aan de Monsterseweg. Dit is 1 van de plannen uit het coalitieakkoord. De gemeenteraad besluit in 2025 over de uitbreiding.
Vrijstellingen en ontheffingen
Ondernemers met bestel- of vrachtauto
Als uw auto de zone niet in mag, krijgt u in sommige gevallen een vrijstelling of kunt u een ontheffing krijgen. Er wordt dan voor bepaalde auto’s een uitzondering gemaakt.
- Een vrijstelling krijgt u vanzelf. U hoeft deze dus niet aan te vragen. Een vrijstelling geldt bijvoorbeeld wanneer uw bestel- of vrachtauto 40 jaar of ouder is (oldtimer) of rolstoeltoegankelijk.
- Een ontheffing moet u zelf aanvragen. Bijvoorbeeld als u maar een paar keer per jaar in de zero-emissiezone moet zijn. Of u krijgt een tijdelijke ontheffing als het leveren van een elektrisch voertuig wat langer duurt.
Kijk voor meer informatie over vrijstellingen en ontheffingen op de website Begin externe link: Op weg naar ZES(Externe link), einde externe link..
Bewoners met bestel- of vrachtauto
Bewoners die hun voertuig alleen privé gebruiken kunnen een ontheffing aanvragen. U moet dan bewijzen dat uw voertuig niet zakelijk wordt gebruikt.
Overgangsregeling ontheffing milieuzone
Heeft u een ontheffing voor de milieuzone van Den Haag met een einddatum ná 1 januari 2025? Dan krijgt u een nieuwe ontheffing voor de zero-emissiezone. Uw ontheffing voor de zero-emissiezone is meestal net zo lang geldig als uw milieuzone-ontheffing.
Heeft u een ontheffing voor de milieuzone zonder einddatum? Dan is uw nieuwe ontheffing voor de zero-emissiezone geldig tot en met 31 december 2027.
Als u ook in andere gemeenten de zero-emissiezone in wilt, dan moet u daar apart een ontheffing voor aanvragen.
Ontheffing aanvragen via zero-emissieloket
Een aanvraag voor een ontheffing gaat digitaal via het zero-emissieloket. Dit loket behandelt aanvragen voor alle zero-emissiezones in Nederland.
Vraag de ontheffing online aan via het Begin externe link: zero-emissieloket(Externe link), einde externe link..
Hulp bij overstappen naar schoon vervoer
Als ondernemer kunt u steun krijgen bij de overstap naar schoon vervoer. De gemeente en het Rijk bieden gratis adviesgesprekken en subsidies aan. De gemeente heeft voor ondernemers uit Den Haag een subsidieregeling voor de sloop van een bestelbus. Kijk op Begin externe link: www.logistiek070.com(Externe link), einde externe link. voor alle mogelijkheden.
Samenwerking in platform Logistiek070
De gemeente werkt samen met ondernemers- en brancheorganisaties in het platform Begin externe link: Logistiek070(Externe link), einde externe link.. Dit platform ontwikkelt plannen en geeft voorbeelden voor het vervoeren van goederen op een duurzame manier en ondersteunt de invoering van de zero-emissiezone.