OV NEXT: openbaar vervoer van de toekomst

De gemeente, HTM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken samen aan openbaar vervoer dat past bij het stijgende aantal inwoners. Zij doen dat in het programma OV NEXT. Zo blijven de regio en de stad bereikbaar en leefbaar.

In de regio Den Haag – Rotterdam komen er tot 2040 zo’n 400.000 inwoners bij. Ongeveer 100.000 daarvan komen wonen in Den Haag en omgeving. Deze inwoners gaan ook reizen: voor bijvoorbeeld hun werk, school, bezoek en ontspanning.

OV NEXT werkt aan het openbaar vervoer van de toekomst: toegankelijk voor iedereen, met korte reistijden en vervoer van deur tot deur. Het doel van OV NEXT is dat mensen vaker gaan reizen met het OV en met vervoermiddelen die je deelt met anderen. Ook is de bedoeling dat mensen vaker gaan fietsen en lopen in plaats van met de auto te reizen.

OV NEXT heeft 5 onderdelen

Het programma OV NEXT bestaat uit 5 onderdelen:

De rood-beige trams rijden al 40 jaar door de Haagse regio. Nu zijn ze verouderd. Deze trams zijn ook niet goed toegankelijk voor mensen met een beperking of reizigers met een kinderwagen of koffer. Daarom komen er nieuwe, ruime trams. Deze trams kunnen meer mensen vervoeren. Door de lage vloeren kan iedereen makkelijk en snel instappen. Daardoor kunnen de trams ook sneller wegrijden bij een halte en wordt de reistijd korter. Voor de Begin externe link: nieuwe trams(Externe link), einde externe link. moeten de Begin link: tramsporen, einde link. en de haltes worden aangepast. En er is nieuwe stallingsruimte voor de trams nodig.

De aardgasbussen worden vervangen door elektrische bussen. Zo wordt het openbaar vervoer in de stad schoner. De nieuwe bussen zijn beter toegankelijk voor mensen in een rolstoel, met een rollator of met een kinderwagen of grote koffers. De gemeente verwacht dat de nieuwe elektrische bussen vanaf 2024 gaan rijden.

Sneller openbaar vervoer is aantrekkelijk. De gemeente onderzoekt hoe bestaande tram- en buslijnen sneller kunnen worden. Maar ook nieuwe verbindingen, zoals de Koningscorridor en Zuidwestlandcorridor. Denk daarbij aan aanpassingen in hoe het verkeer geregeld wordt, bijvoorbeeld voorrang bij kruisingen. En denk aan mogelijkheden om mensen sneller te laten in- en uitstappen.

In OV NEXT wordt ook onderzocht hoe het openbaar vervoer zo goed mogelijk kan aansluiten op andere vormen van vervoer. Denk daarbij aan ontwikkelingen als Begin link: slimme mobiliteit, einde link. en vervoer voor de eerste en laatste kilometer van de reis. Er zijn al verschillende aanbieders van elektrische deelscooters en deelfietsen. Verder onderzoeken de partners of er bij de Leyweg, Hubertustunnel en de Binckhorst overstappunten kunnen komen. Daar kun je van het OV overstappen op alle andere vervoersmiddelen en omgekeerd.

Er zijn plannen om een nieuwe ov-verbinding te bouwen: de Koningscorridor. Zo kunnen reizigers snel en in 1 keer van Scheveningen/Internationale Zone via Den Haag Centraal, Central Innovation District – Binckhorst/Voorburg naar Zoetermeer of Delft (via Rijswijk) reizen. OV NEXT onderzoekt samen met andere gemeenten wat er nodig is om dit te kunnen bereiken.

OV NEXT wil de bereikbaarheid van Den Haag Zuidwest naar Den Haag centrum en Zoetermeer verbeteren. Hiervoor zoeken de partners naar oplossingen voor problemen. Zoals de tramtunnel en het spoor bij Leidschenveen, waar RandstadRail 3, 4 en metro E stoppen. Daar kunnen niet meer trams rijden dan er nu al rijden.

Bekijk de video: Begin externe link: Daarom de Zuidwestlandcorrider (YouTube-kanaal van de gemeente)(Externe link), einde externe link.

Planning

Het aanpassen van tramlijnen 1, 6, 12 en 16 voor de nieuwe trams is in voorbereiding. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer in de Koningscorridor en de Zuidwestlandcorridor staat pas voor 2040 op de planning.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070