Netwerkstrategie 2040: voor een leefbaar en bereikbaar Den Haag
In de Netwerkstrategie 2040 staat hoe de gemeente de stad wil inrichten voor verkeer en vervoer. En wat daar de komende jaren voor nodig is. U kunt op deze toekomstplannen reageren van 10 februari tot en met 31 maart 2025.
Waarom de netwerkstrategie?
![Dit is een illustratie met 4 losse beelden. Het eerste beeld laat zien hoe mobiliteit in 2025 ruimte inneemt in Den Haag. Het tweede beeld laat zien wat er gebeurt als de stad groeit zonder maatregelen: het ruimtegebruik door mobiliteit neemt met 20% toe, waardoor er minder ruimte is voor voetgangers, fietsers en andere voorzieningen. Het derde beeld laat zien dat maatregelen zoals beter openbaar vervoer, meer fietsvoorzieningen en betaald parkeren de groei van het ruimtegebruik beperken tot 7%. In het vierde beeld wordt duidelijk dat de uitvoering van de Netwerkstrategie 2040 ruimte maakt voor andere functies, zoals groen, terrassen en ontmoetingsplekken](https://www.denhaag.nl/wp-content/uploads/2025/02/Illustratie-ruimtegebruik-mobiliteit.jpg)
Den Haag groeit. Over 15 jaar heeft de stad er 100.000 nieuwe inwoners bij. En dat betekent meer voetgangers, fietsers, automobilisten en reizigers met het openbaar vervoer. Maar er moet ook ruimte blijven voor woningen, scholen en bedrijven. En voor sport en spel en voor groen. Als Den Haag niets doet, dan is die ruimte er straks niet.
Dat ziet u in het plaatje. Als er 50.000 woningen en 48.000 arbeidsplaatsen bijkomen, is er in 2040 zonder maatregelen 20% meer ruimte nodig voor mobiliteit. Met de bestaande maatregelen is dit 7%. Als de gemeente de Netwerkstrategie 2040 uitvoert, is er niet meer ruimte nodig voor mobiliteit. Dit biedt ruimte voor groen, terrassen en ontmoetingsplekken.
Bekijk de animatie op YouTube
Netwerkstrategie en omgevingsvisie
De toekomst van de stad legt de gemeente vast in de omgevingsvisie. Daarin staat hoe Den Haag de komende jaren gaat groeien en wat daarvoor nodig is. Daar hoort ook een goed verkeersnetwerk bij. Dat werkt Den Haag uit in de Netwerkstrategie 2040.
Er komt meer ruimte voor voetgangers. Fietsen wordt makkelijker en veiliger. Het openbaar vervoer wordt beter, sneller en toegankelijk voor iedereen. In de stad komen meer mobiliteitshubs. Dat zijn plaatsen waar mensen kunnen overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. En voor wie echt de auto nodig heeft zorgt de gemeente voor een goed autonetwerk: goede verbindingen in en om de stad. Iedereen die de auto nodig heeft kan deze ook blijven gebruiken. Om ter zorgen dat het verkeer voor iedereen veilig is verlaagt de gemeente de maximumsnelheid op veel wegen van 50 naar 30 km per uur.
Meer over de Netwerkstrategie 2040
Voetgangers kunnen straks makkelijker door de stad lopen. Er komen bredere en veiligere looproutes en stoepen zodat voetgangers sneller en veiliger bij winkels, scholen, sport, zorg en openbaar vervoer kunnen komen. Voetgangers in de stad krijgen zo meer hun eigen ruimte zonder dat zij te maken krijgen met ander verkeer. Dit maakt de stad veiliger en toegankelijker voor iedereen.
Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte. Zo wordt Den Haag een stad waar je overal lopend of op de fiets binnen 15 minuten kunt komen. Het wordt ook veiliger in het verkeer. In steeds meer straten mag je niet sneller rijden dan 30 km per uur. Dit betekent minder verkeersoverlast en makkelijker oversteken. Daarnaast zorgt de gemeente voor voetgangersgebieden bij wijkwinkelcentra en worden bestaande voetgangersgebieden vergroot. Bijvoorbeeld rond het centrum en in Scheveningen.
![Kaart van Den Haag met voetgangersnetwerk](https://www.denhaag.nl/wp-content/uploads/2025/02/kaartje-voetgangersnetwerk-2040.png)
Fietsen betekent bewegingsvrijheid. De fiets neemt weinig ruimte in en fietsen is vaak de snelste manier om ergens in de stad te komen. Als we het nog beter en veiliger maken, kiezen steeds meer inwoners én bezoekers voor de kortere afstanden de fiets. Met de e-bike worden ook grote delen van de regio goed bereikbaar. Een goed fietsnetwerk zorgt ervoor dat we ons veilig, gezond en duurzaam verplaatsen en slim met de openbare ruimte omgaan.
Voor het groeiende aantal fietsers komen er in de stad fietsroutes bij. Zo wil de gemeente een fietsring aanleggen om het centrum heen. Fietsers kunnen dan een andere route kiezen en het centrum mijden. Want het centrum wordt steeds meer de plek voor voetgangers.
![Kaart van Den Haag met fietsnetwerk en fietsstallingen](https://www.denhaag.nl/wp-content/uploads/2025/02/kaartje-fietsnetwerk-2040.png)
De gemeente wil het openbaar vervoer sneller en beter maken, voor inwoners en bezoekers. In de stad zelf en in de regio. Dit doet Den Haag met nieuwe tramlijnen en ov-verbindingen, zoals de Koningscorridor en de Zuidwestlandcorridor. Zo zorgt de gemeente ervoor dat meer mensen snel en makkelijk kunnen reizen zonder auto.
Het openbaar vervoer zorgt ervoor dat inwoners en bezoekers zich over langere afstanden in de stad kunnen verplaatsen. Goede verbindingen en (fiets)parkeervoorzieningen maken dat mensen makkelijker kiezen voor het openbaar vervoer. Dat is gunstig voor de ruimte, want in tram, bus en trein kunnen veel mensen zich tegelijkertijd verplaatsen. Het openbaar vervoer is bovendien steeds duurzamer en beter voor de luchtkwaliteit.
Een sterk openbaar vervoersysteem is ook belangrijk voor een duurzaam bereikbaar Den Haag. De gemeente geeft nu al veel geld uit om het openbaar vervoer te verbeteren. Een voorbeeld is de lagevloertram die de tram voor iedereen toegankelijker maakt. Met de komst van 12 en 18 meter lange elektrische bussen is het openbaar vervoer in de stad en de Haagse regio in 2025 uitstootvrij.
![Kaart van Den Haag met ov-netwerk](https://www.denhaag.nl/wp-content/uploads/2025/02/kaartje-ov-netwerk-2040.png)
De gemeente wil mobiliteit in Den Haag slimmer en duurzamer maken door mobiliteitshubs. Dit zijn plaatsen waar mensen kunnen overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. Bijvoorbeeld van de fiets op de tram. Ook vindt de gemeente deelmobiliteit belangrijk. Met deelauto’s, -fietsen en -scooters kunnen inwoners en bezoekers makkelijker en duurzamer reizen. Dit maakt de stad flexibeler en bereikbaar voor iedereen, zonder dat we meer ruimte nodig hebben voor parkeren of eigen vervoermiddelen.
![](https://www.denhaag.nl/wp-content/uploads/2025/02/mobiliteitshub-parkeergarage.jpg)
De auto blijft in de toekomst een belangrijk vervoermiddel, vooral voor lange afstanden of naar locaties die minder goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer of de fiets. Sommige inwoners kunnen niet zonder de auto. Voor hun werk of door een lichamelijke beperking. Deze mensen moeten ook in 2040 de auto kunnen blijven gebruiken.
Om de stad bereikbaar te houden, zorgt de gemeente voor goede verbindingen naar de snelwegen. Ook is het belangrijk dat nood- en hulpdiensten snel overal in de stad kunnen komen, binnen de aanrijtijd die in de wet staat. Dit betekent dat de stad in 2040 een goed autonetwerk nodig heeft.
![Kaart van Den Haag met autonetwerk en P&R-parkeerplaatsen](https://www.denhaag.nl/wp-content/uploads/2025/02/kaartje-autonetwerk-2040.png)
Netwerkstrategie 2040 bekijken
U kunt de Netwerkstrategie 2040 bekijken via Begin externe link: Vrijgave voor inspraak concept Netwerkstrategie 2040(Externe link), einde externe link. (RIS321330) op denhaag.raadsinformatie.nl of bij Den Haag Informatiecentrum in het stadhuis op Spui 70. Hiervoor maakt u een afspraak via telefoonnummer 14070 of online via Begin link: Den Haag Informatiecentrum, einde link. .
Geef uw mening
U kunt reageren op de Netwerkstrategie 2040 vanaf 10 februari 2025 t/m 30 maart 2025. Dit kan op verschillende manieren:
Stuur een e-mail met als onderwerp ‘Reactie Netwerkstrategie 2040’ en onder de reactie uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres naar Begin link: netwerkstrategiemobiliteit@denhaag.nl, einde link. .
Stuur een brief met als onderwerp ‘Reactie Netwerkstrategie 2040’ en onder de reactie uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres naar:
Gemeente Den Haag
Afdeling Stedenbouw en Planologie
Postbus 12600
2500 DJ Den Haag
U kunt ook in een gesprek uw reactie geven. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14070.
Zie ook
Omgevingsvisie Den Haag