Opnieuw inschrijven in de BRP (u heeft al een bsn)
Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Den Haag? Of bent u uitgeschreven en wilt u opnieuw ingeschreven worden? Als u langer dan 4 maanden in Den Haag komt wonen moet u zich opnieuw laten inschrijven in de BRP. Dit bent u wettelijk verplicht.
Is deze situatie niet op u van toepassing, kijk dan op Begin link: Verhuizen vanuit het buitenland, einde link. .
- U komt langer dan 4 maanden in Den Haag wonen.
- U heeft al een Begin link: burgerservicenummer, einde link. (bsn).
- U was eerder ingeschreven in Nederland of in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI).
Wilt u met terugwerkende kracht ingeschreven worden?
U heeft dan:
- een afspraak gemaakt voor een 1e vestiging of hervestiging
- de afspraak gemaakt nadat u in Nederland bent komen wonen
- een kopie bij u van de afspraakbevestiging (u krijgt deze per e-mail. Print deze of laat deze zien op uw telefoon, tablet of laptop. Let op! Hierop moet duidelijk te zien zijn wanneer u de afspraak heeft ingepland)
Iedereen die al een burgerservicenummer (bsn) heeft, vanuit het buitenland naar Nederland komt en langer dan 4 maanden in Den Haag gaat wonen. Dit geldt ook voor Nederlanders uit Caribisch Nederland (de landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint-Eustatius).
- Een Begin link: geldig identiteitsbewijs, einde link. . Dit mag geen rijbewijs zijn.
De medewerkers van de balie kijken of u zich eventueel ook kunt inschrijven met een verlopen Nederlands paspoort. - Een Begin link: bewijs van bewoning, einde link. .
- Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint-Eustatius komt. Dit bewijs krijgt u mee als u uw vertrek doorgeeft aan de Dienst Burgerlijke Stand en Bevolkingsadministratie.
- Iedereen moet persoonlijk naar de afspraak komen. Dit geldt voor alle gezinsleden, dus ook voor baby’s, jonge kinderen en ouderen.
- een geldig Nederlands verblijfsdocument
- een verblijfsaantekening van de IND in het paspoort
- een stickermachtiging voorlopig verblijf (MVV) van na 1 juni 2013
- de beslissingsbrief van de IND (toelating en verblijf, TEV)
Zijn uw geboorteakte(n), huwelijksakte, echtscheidingspapieren, adoptieakte(n) of andere belangrijke documenten (nog) niet in de BRP verwerkt? Neem deze mee naar uw afspraak.
Wilt een afspraak voor u en uw gezin? Maak een afspraak via telefoonnummer 14070. Vanuit het buitenland maakt u een afspraak via telefoonnummer +31 70 353 30 00.
U gaat met de documenten naar de balie van Publiekszaken van het Begin link: Stadsdeelkantoor Segbroek, einde link. .
De inschrijving is gratis.
Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.
- Zijn uw geboorteakte(n), huwelijksakte, echtscheidingspapieren, adoptieakte(n) of andere belangrijke documenten (nog) niet in de BRP verwerkt? Laat dat dan zo snel als mogelijk alsnog doen. Maak een afspraak Begin link: buitenlandse brondocumenten registreren in de BRP, einde link. .
- Verhuist u na uw inschrijving naar een ander adres in Den Haag? Begin link: Geef uw verhuizing door, einde link. .
- Verhuist u na uw inschrijving naar een andere gemeente in Nederland of naar het buitenland? Begin link: Geef uw verhuizing of vertrek door, einde link. .
- Wilt u weten welke gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) staan en waar ze voor worden gebruikt? U leest het in het Begin externe link: informatieblad Basisregistratie personen(Externe link), einde externe link..
- Iedereen vanaf 16 jaar mag zijn/haar eigen verhuizing doorgeven, op voorwaarde dat deze hij of zij niet onder curatele staat.