Opnieuw inschrijven in de BRP (u heeft al een BSN)
Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Den Haag? Of bent u uitgeschreven en wilt u opnieuw ingeschreven worden? Als u langer dan 4 maanden in Den Haag komt wonen moet u zich opnieuw laten inschrijven in de BRP. Dit bent u wettelijk verplicht.
Is deze situatie niet op u van toepassing, kijk dan op Begin link: Verhuizen vanuit het buitenland, einde link. .
- U komt langer dan 4 maanden in Den Haag wonen.
- U heeft al een Begin link: burgerservicenummer, einde link. (BSN).
- U was eerder ingeschreven in Nederland of in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI).
Wilt u met terugwerkende kracht ingeschreven worden?
U heeft dan:
- een afspraak gemaakt voor een 1e vestiging of hervestiging
- de afspraak gemaakt nadat u in Nederland bent komen wonen
- een kopie bij u van de afspraakbevestiging (u krijgt deze per e-mail. Print deze of laat deze zien op uw telefoon, tablet of laptop. Let op! Hierop moet duidelijk te zien zijn wanneer u de afspraak heeft ingepland)
Iedereen die al een burgerservicenummer (BSN) heeft, vanuit het buitenland naar Nederland komt en langer dan 4 maanden in Den Haag gaat wonen. Dit geldt ook voor Nederlanders uit Caribisch Nederland (de landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint-Eustatius).
- Een Begin link: geldig identiteitsbewijs, einde link. . Dit mag geen rijbewijs zijn.
De medewerkers van de balie kijken of u zich eventueel ook kunt inschrijven met een verlopen Nederlands paspoort. - Een Begin link: bewijs van bewoning, einde link. .
- Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint-Eustatius komt. Dit bewijs krijgt u mee als u uw vertrek doorgeeft aan de Dienst Burgerlijke Stand en Bevolkingsadministratie.
- Iedereen moet persoonlijk naar de afspraak komen. Dit geldt voor alle gezinsleden, dus ook voor baby’s, jonge kinderen en ouderen.
- een geldig Nederlands verblijfsdocument
- een verblijfsaantekening van de IND in het paspoort
- een stickermachtiging voorlopig verblijf (MVV) van na 1 juni 2013
- de beslissingsbrief van de IND (toelating en verblijf, TEV)
Zijn uw geboorteakte(n), huwelijksakte, echtscheidingspapieren, adoptieakte(n) of andere belangrijke documenten (nog) niet in de BRP verwerkt? Neem deze mee naar uw afspraak.
U kunt 1 afspraak per persoon maken.
Wilt een afspraak voor u en uw gezin? Maak een afspraak via telefoonnummer 14070. Vanuit het buitenland maakt u een afspraak via telefoonnummer +31 70 353 30 00.
U gaat met de documenten naar de balie van Publiekszaken van het Begin link: Stadsdeelkantoor Segbroek, einde link. .
De inschrijving is gratis.
Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.
- Zijn uw geboorteakte(n), huwelijksakte, echtscheidingspapieren, adoptieakte(n) of andere belangrijke documenten (nog) niet in de BRP verwerkt? Laat dat dan zo snel als mogelijk alsnog doen. Maak een afspraak Begin link: buitenlandse brondocumenten registreren in de BRP, einde link. .
- Verhuist u na uw inschrijving naar een ander adres in Den Haag? Begin link: Geef uw verhuizing door, einde link. .
- Verhuist u na uw inschrijving naar een andere gemeente in Nederland of naar het buitenland? Begin link: Geef uw verhuizing of vertrek door, einde link. .
- Wilt u weten welke gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) staan en waar ze voor worden gebruikt? U leest het in het Begin externe link: informatieblad Basisregistratie personen(Externe link), einde externe link..
- Iedereen vanaf 16 jaar mag zijn/haar eigen verhuizing doorgeven, op voorwaarde dat deze hij of zij niet onder curatele staat.