DigiD aanvragen als u in het buitenland woont
Woont u in het buitenland? Dan kunt u een DigiD aanvragen. Had u al een DigiD voordat u verhuisde naar het buitenland? Dan kunt u die gewoon blijven gebruiken. Lees hoe u een DigiD aanvraagt.
- U woont in het buitenland.
- U heeft een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart. (Geen rijbewijs).
- U heeft een burgerservicenummer (bsn).
- U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
- U heeft een mobiele telefoon waarop u in het buitenland en in Nederland sms-berichten kunt ontvangen.
- U heeft een e-mailadres.
Weet u niet of u een burgerservicenummer heeft?
- Moet u belasting betalen in Nederland? Of bent u na 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland? Dan staat u ingeschreven in de RNI en heeft u automatisch een burgerservicenummer.
- Hoeft u geen belasting te betalen in Nederland? Bent u vóór 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland? Of heeft u nooit in Nederland gewoond? Controleer dan bij de gemeentebalie of u ingeschreven bent in de RNI.
U kunt uw DigiD op 2 manieren aanvragen:
- aan de balie
- via videobellen
- Ga naar Begin externe link: www.digid.nl(Externe link), einde externe link. en kies voor DigiD aanvragen.
- Kies tijdens de aanvraag voor ‘Ik woon buiten Nederland’. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed.
- Als u uw aanvraag heeft gedaan, krijgt u een baliecode. Met die baliecode gaat u binnen 30 dagen na de datum van uw aanvraag naar 1 van de Begin externe link: DigiD-balies(Externe link), einde externe link. om uw DigiD activeringscode te ontvangen. In Den Haag is dit Begin link: Stadhuis Spui, einde link. . U krijgt uw activeringscode alleen op afspraak. Het is niet mogelijk om iemand te machtigen. U moet zelf naar de balie komen.
- Begin externe link: Maak digitaal een afspraak(Externe link), einde externe link.. Of bel met 14070, of vanuit het buitenland met +31 70 353 30 00.
- Met de activeringscode, uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u uw DigiD activeren via Begin externe link: www.digid.nl(Externe link), einde externe link..
Meenemen naar de afspraak
- uw geldige paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld)
- uw Begin link: burgerservicenummer, einde link. (schrijf het bijvoorbeeld op een papiertje)
- de mobiele telefoon die u heeft gebruikt voor de aanvraag. Hierop ontvangt u tijdens de afspraak de activeringscode.
U kunt uw DigiD-activeringscode ook ontvangen via videobellen. Dan hoeft u niet langs een balie. Het videobellen is alleen voor mensen die in het buitenland zijn.
Wilt u uw activeringscode via videobellen ophalen? Maak een afspraak via de website Begin externe link: www.nederlandwereldwijd.nl(Externe link), einde externe link. (ministerie van Buitenlandse Zaken).
Had u al een DigiD omdat u die u heeft aangevraagd toen u nog in Nederland woonde? Dan kunt u deze nog gebruiken.
- Weet u uw gebruikersnaam en wachtwoord niet meer? Vraag dan een nieuwe DigiD aan via een balie.
- Heeft u uw DigiD 3 jaar of langer niet gebruikt? Dan is uw DigiD verlopen en moet u een nieuwe aanvragen via een balie.
Lees meer informatie op de website van DigiD. Heeft u geen antwoord gevonden? Neem dan contact op met de DigiD-helpdesk.