DigiD aanvragen als u in het buitenland woont

Woont u in het buitenland? Dan kunt u een DigiD aanvragen. Had u al een DigiD voordat u verhuisde naar het buitenland? Dan kunt u die gewoon blijven gebruiken. Lees hoe u een DigiD aanvraagt.

  • U woont in het buitenland.
  • U heeft een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart. (Geen rijbewijs).
  • U heeft een burgerservicenummer (bsn).
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
  • U heeft een mobiele telefoon waarop u in het buitenland en in Nederland sms-berichten kunt ontvangen.
  • U heeft een e-mailadres.

Weet u niet of u een burgerservicenummer heeft?

  • Moet u belasting betalen in Nederland? Of bent u na 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland? Dan staat u ingeschreven in de RNI en heeft u automatisch een burgerservicenummer.
  • Hoeft u geen belasting te betalen in Nederland? Bent u vóór 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland? Of heeft u nooit in Nederland gewoond? Controleer dan bij de gemeentebalie of u ingeschreven bent in de RNI.

U kunt uw DigiD op 2 manieren aanvragen:

  1. aan de balie
  2. via videobellen
Ontvangt u (binnenkort) AOW? Vraag uw DigiD aan via de Begin externe link: Sociale Verzekeringsbank(Externe link), einde externe link..

Meenemen naar de afspraak

  • uw geldige paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld)
  • uw Begin link: burgerservicenummer, einde link. (schrijf het bijvoorbeeld op een papiertje)
  • de mobiele telefoon die u heeft gebruikt voor de aanvraag. Hierop ontvangt u tijdens de afspraak de activeringscode.

U kunt uw DigiD-activeringscode ook ontvangen via videobellen. Dan hoeft u niet langs een balie. Het videobellen is alleen voor mensen die in het buitenland zijn.

Wilt u uw activeringscode via videobellen ophalen? Maak een afspraak via de website Begin externe link: www.nederlandwereldwijd.nl(Externe link), einde externe link. (ministerie van Buitenlandse Zaken).

Had u al een DigiD omdat u die u heeft aangevraagd toen u nog in Nederland woonde? Dan kunt u deze nog gebruiken.

  • Weet u uw gebruikersnaam en wachtwoord niet meer? Vraag dan een nieuwe DigiD aan via een balie.
  • Heeft u uw DigiD 3 jaar of langer niet gebruikt? Dan is uw DigiD verlopen en moet u een nieuwe aanvragen via een balie.

Lees meer informatie op de website van DigiD. Heeft u geen antwoord gevonden? Neem dan contact op met de DigiD-helpdesk.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070