Ontheffing milieuzone vrachtauto’s en autobussen aanvragen voor de continuïteit van een onderneming

Dreigt uw bedrijf failliet te gaan door de komst van de milieuzone? En is voor het voortbestaan van uw onderneming uw voertuig noodzakelijk? Dan kunt u mogelijk een ontheffing krijgen.

Het kan zijn dat er een faillissement dreigt voor uw onderneming als u met uw huidige vervuilende voertuig (of voertuigen) niet meer in de milieuzone mag rijden. Bijvoorbeeld omdat u niet genoeg geld heeft om een schoner voertuig (of voertuigen) aan te schaffen. Daarom kunt u voor maximaal 12 maanden een ontheffing aanvragen, zodat uw bedrijf de tijd heeft om naar een oplossing te zoeken. De gemeente beoordeelt iedere aanvraag apart.

Voor de aanvraag betaalt u altijd kosten aan de gemeente, ook als u geen ontheffing krijgt.

De ontheffing is maximaal 12 maanden geldig.

Bij het aanvragen van deze ontheffing moet u kunnen laten zien dat uw onderneming afhankelijk is van het voertuig. Zonder het voertuig dreigt uw onderneming failliet te gaan. Uit de gegevens die u aanlevert, moet duidelijk blijken dat u op dit moment niet genoeg geld heeft om het vervuilende voertuig dat u nu heeft te vervangen door een schoner voertuig. Om uw aanvraag te kunnen beoordelen, heeft de gemeente gegevens van u nodig.

Beschrijf bij uw aanvraag:

  • waarom u met het vervuilende voertuig in de milieuzone moet rijden. Benoem de diensten die u moet leveren en/of de werkzaamheden die u moet uitvoeren in de milieuzone.
  • op welke plaatsen in de milieuzone u moet zijn.
  • hoe vaak u voor werkzaamheden in de milieuzone moet zijn, per maand en per jaar. Lever hiervoor ritlijsten aan.
  • wat op dit moment de waarde is van elk voertuig waarmee u in de milieuzone moet zijn en wat vervangend vervoer kost.
  • waarom u niet door kunt gaan met uw werkzaamheden met dagontheffingen.
  • dat er voor de werkzaamheden die u doet geen voertuigen zijn met emissieklasse 6.

Stuur de gemeente ook:

  • uw laatste jaarrekening. Hiermee kunt u aantonen dat u geen geld kunt besteden aan schoner vervoer.
  • een lijst met het(de) kenteken(s) en datumtenaamstelling(en) en emissieklasse(s) van uw voertuig(en).

De beschrijving van uw situatie kunt u in 1 document uploaden bij uw aanvraag. Uw jaarrekening en kentekenlijst kunt u apart uploaden bij uw aanvraag.

Het kan zijn dat de gemeente om meer informatie vraagt om uw situatie goed te kunnen beoordelen.

U kunt de ontheffing online aanvragen. Vul het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in. Dit voorkomt vertraging.

De kosten zijn € 316,70 (in 2024) of € 327,75 (in 2025). U moet deze kosten ook betalen als u de ontheffing niet krijgt.

De gemeente streeft ernaar uw aanvraag zo snel mogelijk af te handelen. U krijgt altijd binnen 8 weken bericht over het besluit op uw aanvraag.

In Begin externe link: MijnDenHaag(Externe link), einde externe link., onder MijnZaken, kunt u zien hoe het met uw aanvraag staat.

Bent u het niet eens met het besluit op uw aanvraag? Dan kunt u binnen 6 weken Begin link: bezwaar maken, einde link. .

Heeft u nog vragen? Stuur een e-mail naar Begin link: milieuzone@denhaag.nl, einde link. of bel met 14070.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070