Privacyverklaring voor de Haagse Pandbrigade

De gemeente Den Haag verwerkt persoonsgegevens voor het verminderen van overlast en gevaarlijke situaties in panden. Denk bijvoorbeeld aan opsporing en aanpak van onrechtmatige bewoning, aanpak van ernstige onderhoudsgebreken aan panden en woonoverlast. In deze privacyverklaring leest u wat dit voor u en uw gegevens betekent. Voor de algemene privacyverklaring van de gemeente Den Haag kunt u op Begin link: deze pagina, einde link. terecht.

Waarom verzamelt de gemeente deze gegevens en voor welke doeleinden worden deze gegevens verwerkt?

De gemeente voert regie op de aanpak van woonoverlast. De gemeente ziet toe op de veiligheid en de leefbaarheid in de stad en heeft een belangrijke taak om woonoverlast te voorkomen en aan te pakken. Voor de aanpak van woonoverlast verwerkt de gemeente persoonsgegevens.

De verwerking van gegevens is noodzakelijk om de Wet aanpak woonoverlast te handhaven. Dat geldt ook voor de handhaving van de Woningwet of de lokale verordeningen.

Om deze diensten mogelijk te maken en u de gevraagde diensten te kunnen aanbieden, verwerken wij uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

  • De situationele omstandigheden van woonoverlast voor de burgemeester (Waw)
  • De situationele omstandigheden van woonoverlast voor het college (Woningwet)
  • Feiten die van invloed zijn op de veiligheid van degenen die de overlast aanpakken

Welke persoonsgegevens verwerkt de gemeente?

De gemeente verwerkt persoonsgegevens van de overlastmelder, de overlastgever en de eigenaar of verhuurder van de woning.

Ten aanzien van de overlastmelder worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • Telefoon en e-mail
  • Verslag van de melding woonoverlast
  • Toestemming melder NAW-gegevens

Ten aanzien van de overlastgever worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • NAW-gegevens
  • Gegevens waaruit blijkt dat er woonoverlast is
  • Gegevens waaruit blijkt dat overlast wordt veroorzaakt door de overlastgever
  • Gegevens waaruit blijkt wie verantwoordelijk is voor het gedrag van de overlastgever
  • Verslag van ingezette instrumenten en maatregelen en het resultaat daarvan

Ten aanzien van de pandeigenaar/ verhuurder worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • NAW-gegevens
  • Telefoon en e-mailgegevens
  • Gegevens waaruit blijkt welke relatie bestaat tussen de overlastgever en de melder
  • Gegevens waaruit blijkt wie verantwoordelijk is voor het gedrag van de overlastgever
  • Verslag van ingezette Instrumenten en maatregelen en het resultaat daarvan

Hoe lang bewaart de gemeente uw persoonsgegevens?

Persoonsgegevens van melders en pandeigenaren worden niet langer bewaard dan 5 jaar. Hierop zijn een aantal uitzonderingen. Als in de periode van 5 jaar een nieuw signaal wordt gemeld in de aanpak woonoverlast kunnen de bewaarde persoonsgegevens ten behoeve van het nieuwe signaal worden geraadpleegd dan wel verwerkt in een nieuwe melding. Meldingen met financiële consequenties worden 7 jaar bewaard. Meldingen waarbij handhaving is uitgevoerd worden 10 jaar bewaard. Voor gegevens die betrekking hebben op een afgewezen, buiten behandeling gesteld of afgebroken verzoek geldt een bewaartermijn van 1 jaar. Dit volgt uit de selectielijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarin staat:

  • Hoelang de gemeente informatie moet bewaren
  • Welke informatie de gemeente na een bepaalde tijd moet vernietigen
  • Welke informatie de gemeente moet archiveren

Overeenkomstig art. 5 lid 1 onder e jo. 89 lid 1 AVG kunnen de persoonsgegevens voor langere perioden worden opgeslagen vanwege archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden. De opgenomen gegevens worden voor evaluatie dan wel wetenschappelijk onderzoek in niet tot individuele personen herleidbare vorm bewaard.

Met wie worden mijn gegevens gedeeld?

Soms worden persoonsgegevens gedeeld met derden (andere organisaties of personen). Voor deze verwerking kunnen persoonsgegevens gedeeld worden met Bemiddeling en Mediation (BBM), de Politie en met gemeentelijke diensten.  De gemeente deelt de persoonsgegevens met derden alleen als hier toestemming voor gegeven is door de betrokkene. De gemeente maakt extra afspraken over de beveiliging van jouw persoonsgegevens. Als persoonsgegevens worden gedeeld met  partijen buiten de Europese Economische Ruimte (EER), dan maakt de gemeente extra afspraken over de beveiliging van uw persoonsgegevens.

Wat zijn uw rechten?

Als uw gegevens worden verwerkt heeft u volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan, of aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om te bekijken welke gegevens van u worden verwerkt. Op deze Begin link: pagina, einde link. wordt uitgelegd welke rechten u precies heeft.

Welke beveiligingsmaatregelen worden genomen om uw persoonsgegevens te beschermen?

De gemeente probeert te voorkomen dat iemand die daar geen recht op heeft:

  • Toegang krijgt tot uw gegevens krijgt
  • Uw gegevens kan veranderen
  • Uw gegevens openbaar kan maken

Dit doet de gemeente door bijvoorbeeld: (benoem hier eventuele aanvullende beveiligingsmaatregelen die de gemeente voor jouw onderwerp neemt)

  • Persoonsgegevens te versleutelen
  • De toegang tot computersystemen te controleren
  • De toegang tot computersystemen alleen te geven aan personen die dit mogen en of een geheimhoudingsplicht hebben
  • Documenten en e-mails te classificeren (aangeven hoe streng ze beschermd moeten worden) en te beveiligen

Deze maatregelen vallen onder de Begin externe link: Baseline Informatiebeveiliging Overheid(Externe link), einde externe link. (BIO) waaraan de gemeente moet voldoen.

Waarom verzamelt de gemeente deze gegevens en voor welke doeleinden worden deze gegevens verwerkt?

De afdeling Haagse Pandbrigade van gemeente Den Haag controleert de veiligheid van panden en woningen in de stad. Zij onderzoekt of eigenaren, huurders en verhuurders van woningen zich houden aan de regels voor bouwen en wonen. Een van de onderdelen waarop zij controleert is illegale bouw. De verwerking van gegevens is noodzakelijk om de specifieke wet -en regelgeving en lokale verordeningen met betrekking tot bouwen in de stad te handhaven.

Om deze diensten mogelijk te maken en u de gevraagde diensten te kunnen aanbieden, verwerken wij uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

  • Handhaven of er op een onveilige of onverantwoorde wijze wordt gebouwd
  • Handhaven of er bouwwerken worden gebouwd of bouwwerken worden gebruikt op een wijze of op een locatie die niet is toegestaan
  • Handhaven of de staat van bestaande bouwwerken niet meer aan de bouwkundige eisen van deze tijd voldoet
  • Handhaven of de ruimtelijke structuur van de gemeente Den Haag wordt aangetast

Welke persoonsgegevens verwerkt de gemeente?

De gemeente verwerkt persoonsgegevens van de melder, inwoner en eigenaar van de woning.

Ten aanzien van de melder worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Naam
  • Achternaam
  • Woonplaats
  • Omschrijving en melding

Ten aanzien van de inwoner/pandeigenaar worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Naam
  • Achternaam
  • Woonplaats
  • Woonsituatie
  • Leeftijd
  • BSN-nummer
  • Nationaliteit
  • Woning van corporatie/of niet

Hoe lang bewaart de gemeente uw persoonsgegevens?

Persoonsgegevens van melders en pandeigenaren worden niet langer bewaard dan 5 jaar. Hierop zijn een aantal uitzonderingen. Meldingen waarop de handhaving tot een sanctie heeft geleid worden 10 jaar bewaard. Voor gegevens die betrekking hebben op een afgewezen, buiten behandeling gesteld of afgebroken verzoek geldt een bewaartermijn van 1 jaar. Dit volgt uit de selectielijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarin staat:

  • Hoelang de gemeente informatie moet bewaren
  • Welke informatie de gemeente na een bepaalde tijd moet vernietigen
  • Welke informatie de gemeente moet archiveren

Overeenkomstig art. 5 lid 1 onder e jo. 89 lid 1 AVG kunnen de persoonsgegevens voor langere perioden worden opgeslagen vanwege archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden. De opgenomen gegevens worden voor evaluatie dan wel wetenschappelijk onderzoek in niet tot individuele personen herleidbare vorm bewaard.

Met wie worden mijn gegevens gedeeld?

Soms worden persoonsgegevens gedeeld met derden (andere organisaties of personen). Voor deze verwerking kunnen persoonsgegevens gedeeld worden met de Politie, Veiligheidsregio Haaglanden, woningcorporaties en energieleveranciers. De gemeente deelt de persoonsgegevens met derden alleen als hier toestemming voor gegeven is door de betrokkene. De gemeente maakt extra afspraken over de beveiliging van jouw persoonsgegevens. Soms worden uw persoonsgegevens gedeeld met derden (andere organisaties of personen). Als het gaat om partijen buiten de Europese Economische Ruimte (EER) maakt de gemeente extra afspraken over de beveiliging van uw persoonsgegevens.

Wat zijn uw rechten?

Als uw gegevens worden verwerkt heeft u volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan, of aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om te bekijken welke gegevens van u worden verwerkt. Op deze Begin link: pagina, einde link. wordt uitgelegd welke rechten u precies heeft.

Welke beveiligingsmaatregelen worden genomen om uw persoonsgegevens te beschermen?

De gemeente probeert te voorkomen dat iemand die daar geen recht op heeft:

  • Toegang krijgt tot uw gegevens krijgt
  • Uw gegevens kan veranderen
  • Uw gegevens openbaar kan maken

Dit doet de gemeente door bijvoorbeeld:

  • Persoonsgegevens te versleutelen
  • De toegang tot computersystemen te controleren
  • De toegang tot computersystemen alleen te geven aan personen die dit mogen en of een geheimhoudingsplicht hebben
  • Documenten en e-mails te classificeren (aangeven hoe streng ze beschermd moeten worden) en te beveiligen

Deze maatregelen vallen onder de Begin externe link: Baseline Informatiebeveiliging Overheid(Externe link), einde externe link. (BIO) waaraan de gemeente moet voldoen.

Waarom verzamelt de gemeente deze gegevens en voor welke doeleinden worden deze gegevens verwerkt?

De gemeente Den Haag controleert de veiligheid van panden en woningen in de stad. Zij onderzoekt of eigenaren, huurders en verhuurders van woningen zich houden aan de regels voor wonen en controleert op onrechtmatig wonen.

De verwerking van gegevens is noodzakelijk om de specifieke wet -en regelgeving en lokale verordeningen met betrekking tot bouwen in de stad te handhaven.

Om deze diensten mogelijk te maken en u de gevraagde diensten te kunnen aanbieden, verwerken wij uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

  • Handhaven van regulier wonen en huisvesting
  • Handhaven op vakantieverhuur
  • Handhaven van kamerverhuur
  • Handhaven van vervuiling bedrijfsmatige activiteiten
  • Handhaven op prostitutie en hennep

Voor het uitvoeren van toezicht en handhaving in kader van Opkoopbescherming en Toeristische Verhuur kan gebruik gemaakt worden van algoritmes. Voor meer informatie over de algoritmes die de gemeente Den Haag gebruikt kunt u het Begin externe link: Algoritmeregister(Externe link), einde externe link. raadplegen.

Welke persoonsgegevens verwerkt de gemeente?

Ten aanzien van de overlastmelder worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Naam
  • Achternaam
  • Woonplaats
  • E-mailadres

Ten aanzien van de inwoner/ pandeigenaar worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Naam
  • Achternaam
  • Woonplaats
  • Woonsituatie
  • Leeftijd
  • BSN-nummer
  • Nationaliteit
  • Relatie en huishouden
  • Debiteurengegevens
  • Gegevens over strafbare feiten of veroordelingen
  • Bijstand
  • Rekeningnummer
  • Gezondheidsgegevens
  • Gegevens over etniciteit
  • Financiële gegevens (vaste lasten, gemeentelijke belastingen, bijstand, inkomen, openstaande schulden)
  • Religieuze overtuiging

Hoe lang bewaart de gemeente uw persoonsgegevens?

Persoonsgegevens van melders, pandeigenaren en bewoners worden niet langer bewaard dan 5 jaar. Hierop zijn een aantal uitzonderingen. Meldingen waarop de handhaving tot een sanctie heeft geleid worden 10 jaar bewaard. Voor gegevens die betrekking hebben op een afgewezen, buiten behandeling gesteld of afgebroken verzoek geldt een bewaartermijn van 1 jaar. Dit volgt uit de selectielijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarin staat:

  • Hoelang de gemeente-informatie moet bewaren
  • Welke informatie de gemeente na een bepaalde tijd moet vernietigen
  • Welke informatie de gemeente moet archiveren

Overeenkomstig art. 5 lid 1 onder e jo. 89 lid 1 AVG kunnen de persoonsgegevens voor langere perioden worden opgeslagen vanwege archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden. De opgenomen gegevens worden voor evaluatie dan wel wetenschappelijk onderzoek in niet tot individuele personen herleidbare vorm bewaard.

Met wie worden mijn gegevens gedeeld?

Soms worden persoonsgegevens gedeeld met derden (andere organisaties of personen). Voor deze verwerking kunnen persoonsgegevens gedeeld worden met de Politie, woningcorporaties, incassobureaus en deurwaarders. De gemeente deelt de persoonsgegevens met derden alleen als hier toestemming voor gegeven is door de betrokkene. De gemeente maakt extra afspraken over de beveiliging van jouw persoonsgegevens. Soms worden uw persoonsgegevens gedeeld met derden (andere organisaties of personen). Als het gaat om partijen buiten de Europese Economische Ruimte (EER) maakt de gemeente extra afspraken over de beveiliging van uw persoonsgegevens.

Wat zijn uw rechten?

Als uw gegevens worden verwerkt heeft u volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan, of aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om te bekijken welke gegevens van u worden verwerkt. Op deze Begin link: pagina, einde link. wordt uitgelegd welke rechten u precies heeft.

Welke beveiligingsmaatregelen worden genomen om uw persoonsgegevens te beschermen?

De gemeente probeert te voorkomen dat iemand die daar geen recht op heeft:

  • Toegang krijgt tot uw gegevens krijgt
  • Uw gegevens kan veranderen
  • Uw gegevens openbaar kan maken

Dit doet de gemeente door bijvoorbeeld:

  • Persoonsgegevens te versleutelen
  • De toegang tot computersystemen te controleren
  • De toegang tot computersystemen alleen te geven aan personen die dit mogen en of een geheimhoudingsplicht hebben
  • Documenten en e-mails te classificeren (aangeven hoe streng ze beschermd moeten worden) en te beveiligen

Deze maatregelen vallen onder de Begin externe link: Baseline Informatiebeveiliging Overheid(Externe link), einde externe link. (BIO) waaraan de gemeente moet voldoen.

Waarom verzamelt de gemeente deze gegevens en voor welke doeleinden worden deze gegevens verwerkt?

De gemeente Den Haag controleert de veiligheid van panden en woningen in de stad. Zij onderzoekt of eigenaren, huurders en verhuurders van woningen zich houden aan de regels voor wonen en controleert op onrechtmatig wonen.

De verwerking van gegevens is noodzakelijk om de specifieke wet -en regelgeving en lokale verordeningen met betrekking tot bouwen in de stad te handhaven.

Om deze diensten mogelijk te maken en u de gevraagde diensten te kunnen aanbieden, verwerken wij uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

  • Tegengaan dat er onveilige woningen bestaan
  • Tegengaan de staat van bestaande bouwwerken niet meer aan de bouwkundige eisen van deze tijd voldoet
  • Tegengaan dat de ruimtelijke structuur van de gemeente Den Haag wordt aangetast

Overeenkomstig art. 5 lid 1 onder e jo. 89 lid 1 AVG kunnen de persoonsgegevens voor langere perioden worden opgeslagen vanwege archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden. De opgenomen gegevens worden voor evaluatie dan wel wetenschappelijk onderzoek in niet tot individuele personen herleidbare vorm bewaard.

Welke persoonsgegevens verwerkt de gemeente?

Ten aanzien van de melder/inwoner:

  • Naam
  • Achternaam
  • Woonplaats
  • Contactgegevens
  • Gegevens over woning, zoals aantal inwoners en eigenaar
  • Bedrijfsinformatie (alleen relevant in het geval van ZZP’er)

Gevoelige persoonsgegevens:

  • BSN (Nationaal identificatienummer)
  • Financiële gegevens, huurprijs, waarborgsom, vaste lasten

Bijzondere persoonsgegevens

  • Gezondheidsgegevens (willekeurig, open velden)

Ten aanzien van de eigenaar/ verhuurder:

  • Naam
  • Achternaam
  • Woonplaats
  • Contactgegevens
  • Gegevens over woning in eigendom, zoals VVE gegevens
  • Financiële gegevens indien ter sprake gebracht door eigenaar

Hoe lang bewaart de gemeente uw persoonsgegevens?

Persoonsgegevens van melders en verhuurders worden niet langer bewaard dan 5 jaar. Hierop zijn een aantal uitzonderingen. Meldingen waarop de handhaving tot een sanctie heeft geleid worden 10 jaar bewaard. Voor gegevens die betrekking hebben op een afgewezen, buiten behandeling gesteld of afgebroken verzoek geldt een bewaartermijn van 1 jaar. Dit volgt uit de selectielijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarin staat:

  • Hoelang de gemeente informatie moet bewaren
  • Welke informatie de gemeente na een bepaalde tijd moet vernietigen
  • Welke informatie de gemeente moet archiveren

Met wie worden mijn gegevens gedeeld?

Soms worden persoonsgegevens gedeeld met derden (andere organisaties of personen). Voor deze verwerking kunnen persoonsgegevens gedeeld worden met het Kadaster, banken, hypotheekverstrekkers, incassobureaus en deurwaarders. De gemeente deelt de persoonsgegevens met derden alleen als hier toestemming voor gegeven is door de betrokkene. De gemeente maakt extra afspraken over de beveiliging van jouw persoonsgegevens. Soms worden uw persoonsgegevens gedeeld met derden (andere organisaties of personen). Als het gaat om partijen buiten de Europese Economische Ruimte (EER) maakt de gemeente extra afspraken over de beveiliging van uw persoonsgegevens.

Wat zijn uw rechten?

Als uw gegevens worden verwerkt heeft u volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan, of aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om te bekijken welke gegevens van u worden verwerkt. Op deze Begin link: pagina, einde link. wordt uitgelegd welke rechten u precies heeft.

Welke beveiligingsmaatregelen worden genomen om uw persoonsgegevens te beschermen?

De gemeente probeert te voorkomen dat iemand die daar geen recht op heeft:

  • Toegang krijgt tot uw gegevens krijgt
  • Uw gegevens kan veranderen
  • Uw gegevens openbaar kan maken

Dit doet de gemeente door bijvoorbeeld:

  • Persoonsgegevens te versleutelen
  • De toegang tot computersystemen te controleren
  • De toegang tot computersystemen alleen te geven aan personen die dit mogen en of een geheimhoudingsplicht hebben
  • Documenten en e-mails te classificeren (aangeven hoe streng ze beschermd moeten worden) en te beveiligen

Deze maatregelen vallen onder de Begin externe link: Baseline Informatiebeveiliging Overheid(Externe link), einde externe link. (BIO) waaraan de gemeente moet voldoen.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070