GAVI-kavel goede plek voor nieuwe tramremise
HTM heeft een stalling nodig voor de nieuwe trams in de stad (tramremise). De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de gemeente en HTM gaan deze tramremise bouwen op de GAVI-kavel. Dit terrein ligt bij het Prins Clausplein, tegenover het stadion van ADO aan de andere kant van de snelweg A12.
De gemeenteraad is akkoord met de bouw van een tramremise op de GAVI-kavel. Dat staat in de Nota van Uitgangspunten (NvU). In de NvU staat ook aan welke voorwaarden de nieuwe tramremise op de GAVI-kavel moet voldoen. Bijvoorbeeld hoe de tramremise eruit moet zien. En op welke plek de tramremise komt te staan. HTM bouwt de tramremise op het deel bij de Guldenlaan en de Plas van Reef. De ingang is aan het Guldenpad. Ook staat in de NvU tramremise (Begin externe link: RIS312403(Externe link)(Externe link), einde externe link. dat de gemeente een plan gaat maken voor de rest van het terrein.
Waarom een tramremise op de GAVI-kavel?
- Tot 2040 komen er 400.000 inwoners bij in de Haagse regio.
- Een nieuwe tramremise is nodig om de nieuwe trams te kunnen parkeren.
- Beter openbaar vervoer maakt de regio bereikbaar en leefbaar.
- Goed openbaar vervoer zorgt ervoor dat meer mensen de bus of tram nemen.
Nieuwe trams
- De nieuwe HTM-trams zijn breder en hebben een lagere vloer.
- Reizigers in een rolstoel, scootmobiel of met een kinderwagen kunnen makkelijker in- en uitstappen.
- Binnen een paar jaar vervangt HTM de oude, roodbeige trams door deze modernere trams.
Na de Nota van Uitgangspunten
De Nota van Uitgangspunten (NvU) is klaar. Nu komen er verschillende onderzoeken. HTM kan pas met de bouw van de tramremise beginnen, als de onderzoeken goed zijn. Zo zijn er onderzoeken:
- naar het milieu (Milieueffectrapportage (mer))
- naar oude spullen in de grond (archeologische vondsten)
- of er genoeg plek is voor water (waterafvoer)
- wat er met de parkeerplekken gebeurt
- of de ingang naar het terrein goed is
- naar de bodem
- naar planten, bloemen en dieren (denk aan vleermuizen)
Voorontwerp
HTM maakt een Voorontwerp (VO) voor de tramremise. En de gemeente maakt ontwerpen die aansluiten op het bestaande wegen, paden en spoor.
Hiervoor moet de gemeente:
- De weg bij de Guldenlaan klaarmaken voor trams.
- Het kruispunt Guldenlaan/Ypenburgse Stationsweg aanpassen voor nieuwe tramrails en de verkeersveiligheid verbeteren.
- De fietsbrug vervangen door een nieuwe fietsbrug.
- Het fietspad Guldenpad aanpassen met een nieuwe brug naar de tramremise.
Planning
- Oktober 2023: informatieavond voor de buurt.
- 20 januari 2025 informatieavond voor de buurt. De (vrije) inloopbijeenkomst is van 17.00 tot 19.30 uur in het restaurant van zwembad het Hofbad (Ypenburgse Boslaan 30, 2496 ZA Den Haag). Aanmelden is niet nodig.
- Najaar 2025: voorontwerp (VO) maken
- 2026: terrein klaarmaken voor de bouw
- 2027: start bouw tramremise
Veelgestelde vragen
Vragen uit de buurt
GAVI staat voor Geïntegreerde Afvalverwerkingsinstallatie. Het terrein (kavel) was ooit bedoeld voor een afvalverwerkingsinstallatie. Uiteindelijk is de afvalverwerkingsinstallatie in de Binckhorst terechtgekomen. De gemeente kan dit terrein nu gebruiken voor bijvoorbeeld een tramremise of een bedrijventerrein.
Ja, de gemeente is akkoord met de bouw van de tramremise.
De gemeente hoort graag van u. Deel uw mening, ideeën en wensen. Met uw reacties kan de gemeente betere beslissingen nemen. Check deze pagina voor bijeenkomsten en participatiemomenten. Ook zijn er momenten waarop u kunt meepraten over:
- het voorontwerp
- de milieueffectrapportage (mer)
- de omgevingsvergunning
Zorgen uit de buurt
- Op de GAVI-kavel kan de remise ver genoeg van woningen en bedrijven worden gebouwd.
- De gemeente laat onderzoek doen naar geluiden en trillingen door de trams. Voor de nieuwe trams gaan rijden, maakt HTM testritten en doet het metingen op bepaalde plekken in straten en bochten. Bewoners rondom de tramremise krijgen hierover informatie.
- Trams maken altijd geluid. HTM probeert het geluid zo laag mogelijk te houden.
- Geluidsoverlast in bochten: door de rails in te smeren maakt de tram minder geluid in de bochten.
In de tramremise aan de Guldenlaan staan 40 trams. Daarvan rijden iedere dag maximaal 36 trams. Ze vertrekken tussen 05.00 – 08.30 uur. Na de ochtendspits, tussen 09.00 – 10.00 uur, rijden 10 trams weer terug naar de remise om tussen 15.30 – 16.30 uur weer te gaan rijden in de avondspits. Tussen 18.00 en 02.00 uur komen alle 36 trams 1 voor 1 weer terug naar de tramremise.
HTM hangt de speciale lampen zo laag mogelijk op. Zo heeft de buurt zo min mogelijk last van de lampen.
Er komt een bedrijventerrein op de GAVI-kavel. Daarvoor maakt de gemeente een Nota van Uitgangspunten.
De GAVI-kavel is een belangrijke plek voor de gemeente. Er is ruimte voor nieuwe bedrijven (Begin externe link: Economische uitvoeringsagenda Den Haag 2023-2026(Externe link), einde externe link.) en projecten zoals Laakhavens. Dit reservegebied moet de economie van Den Haag helpen.
De tramremise past straks op een mooie manier bij de rest van de buurt. De gemeente neemt ideeën van buurtbewoners en ondernemers mee bij het ontwerpen van het terrein. Kom daarvoor naar 1 van de inloopbijeenkomsten. Kunt u hier niet bij zijn? Stuur een e-mail met uw ideeën naar Begin link: tramremise.gavikavel@denhaag.nl, einde link. .
Ja, de gemeente doet onderzoek. Zie vraag en antwoord hierboven.
Vragen
Heeft u vragen over het onderzoek naar de bouw van een tramremise op de GAVI-kavel? Stuur een e-mail naar Begin link: tramremise.gavikavel@denhaag.nl, einde link. .
Zie ook
- Begin externe link: Definitief besluit tot het vaststellen van voorliggende Nota van Uitgangspunten (RIS312403)(Externe link), einde externe link.
- Begin externe link: Uitwerking nieuwe tramremise en opmaak van Nota van Uitgangspunten (RIS306002)(Externe link), einde externe link.
- Begin link: OV NEXT: openbaar vervoer van de toekomst, einde link.