Huwelijk of geregistreerd partnerschap melden

Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in Den Haag? Dan moet u dit eerst melden bij de gemeente. Vroeger heette dit ‘in ondertrouw gaan’.

  • U moet allebei 18 jaar of ouder zijn om te kunnen trouwen of een partnerschap aan te gaan.
  • U kunt de melding maximaal 1 jaar en minimaal 8 weken voor de datum van de ceremonie doen.
  • U kunt online melding doen als u beiden bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarnaast moet u alle benodigde documenten hebben.
  • U kunt uw voornemen om te trouwen bij elke gemeente melden. U kunt dit het best doen in de gemeente waar u gaat trouwen of uw partnerschap aangaat.

Bij het melden van een huwelijk of geregistreerd partnerschap heeft u een aantal documenten nodig. Welke dat zijn, hangt af van uw persoonlijke situatie. U heeft altijd nodig:

Een geldig identiteitsbewijs is het liefst 1 van de volgende documenten:

Als u, uw partner of de getuige de Nederlandse nationaliteit heeft, dan is het ook mogelijk het rijbewijs als identiteitsbewijs te gebruiken.

Bent u eerder getrouwd geweest?

Zorg er dan voor dat 1 van de volgende documenten juist is geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP):

  • uw echtscheidingsakte of
  • de overlijdensakte of 
  • de akte van ontbinding van een geregistreerd partnerschap.

In Begin externe link: MijnOverheid(Externe link), einde externe link. ziet u of uw document is geregistreerd in de BRP. En kunt u controleren of het in de BRP juist staat.

Ontbreken de gegevens van uw (ex)partner of is het document niet geregistreerd? Maak dan een afspraak bij de gemeente waar u staat ingeschreven om deze gegevens te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Gaat het om een buitenlands document en u bent in Den Haag ingeschreven? Kijk dan op de pagina Begin link: Buitenlandse documenten registreren in de BRP, einde link. .

Doe dit voordat u een melding huwelijk of geregistreerd partnerschap maakt.

Bent u in het buitenland geboren?

Zorg er dan voor dat de geboorteakte juist is geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP).

In Begin externe link: MijnOverheid(Externe link), einde externe link. ziet u of uw document is geregistreerd in de BRP. En kunt u controleren of het in de BRP juist staat.

Ontbreken de gegevens van uw ouders of is het document niet geregistreerd? Maak dan een afspraak bij de gemeente waar u staat ingeschreven om deze gegevens te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Bent u in Den Haag ingeschreven? Kijk dan op de pagina Begin link: Buitenlandse documenten registreren in de BRP, einde link. .

Doe dit voordat u een melding huwelijk of geregistreerd partnerschap maakt.

U moet dan een recente ongehuwd verklaring laten zien. Deze verklaring moet u tijdens het maken van een reservering uploaden, samen met een kopie van de legitimatie van de persoon die erbij betrokken is.

Legalisaties

Een buitenlands document is niet automatisch rechtsgeldig in Nederland. Controleer goed of uw documenten een legalisatie of apostille nodig hebben (officieel moeten worden gemaakt door zodat ze internationaal geldig zijn). Lees meer op de Begin externe link: website van de Rijksoverheid(Externe link), einde externe link..

Na het controleren van uw reservering neemt de gemeente contact met u op om de originele verklaring aan te leveren.

Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Zorg ervoor dat de gemeente de foto duidelijk kan zien in verband met het vaststellen van uw identiteit. Lees meer op Begin externe link: rijksoverheid.nl(Externe link), einde externe link..

Om uw huwelijk of partnerschap te melden, gebruikt u het afsprakensysteem (het Trouwloket). Hierin kunt u de datum en uw voorkeuren vastleggen. Ook kunt u hierin de nodige documenten uploaden.

U kunt uw voornemen digitaal melden als u allebei bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Voordat u de melding doet, moet u eerst weten waar en wanneer u de plechtigheid wilt houden. En welke Begin link: trouwambtenaar, einde link. uw voorkeur heeft (Let op: dit is niet mogelijk bij een gratis of eenvoudige plechtigheid).

In de agenda kunt u bekijken welke datums vrij zijn. De datum vastleggen doet u bij stap 2 in het Trouwloket.

Doorloop stappen 1 tot en met 3 hieronder. Voor de kosten krijgt u een factuur.

  • Vul het digitale formulier helemaal in. Houd hiervoor uw gegevens en die van uw ouders en de getuigen bij de hand (bijvoorbeeld geboortedatum, geboorteplaats).
  • Print het formulier en onderteken het allebei.
  • Scan het getekende document in. Doe dat in 1 bestand, hierin kunt ook foto’s zetten.
  • Upload het gescande document bij het boeken van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Ga naar het Begin externe link: Trouwloket(Externe link), einde externe link.:

  • De 1e mogelijkheid om te boeken is over 8 weken, gerekend vanaf nu.
  • Kies de soort ceremonie: regulier, eenvoudig of kosteloos. Let op: voor het eenvoudig of gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap zijn de wachttijden vaak lang.
  • Reserveer uw trouwdatum en trouwlocatie. En geef uw voorkeuren voor een trouwambtenaar op (Let op: dit is niet mogelijk bij een gratis of een eenvoudige plechtigheid). Zijn uw voorkeuren niet beschikbaar, dan krijgt u automatisch een andere trouwambtenaar. Hierover wordt vooraf niet gecommuniceerd.
  • Upload de volgende documenten:
    • Het volledig ingevulde en ondertekende formulier Melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap.
    • Kopieën van de geldige identiteitsbewijzen van u, uw partner en de getuigen.
  • Eventueel de akkoordverklaring vrije locatie. U kunt ook een foto van de documenten maken en die uploaden.

  • U krijgt binnen een paar minuten een automatische bevestiging via e-mail. Heeft u deze na 10 minuten nog niet ontvangen? Ook niet in uw spamfolder? Dan is de melding niet gelukt. Probeer het dan nog een keer.
  • Na ongeveer 3 weken krijgt u nog een bevestiging van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap.
  • U krijgt binnen 1 maand per e-mail een factuur als u moet betalen.
  • Ongeveer 2 weken voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap neemt uw trouwambtenaar contact met u op. Bij een gratis of eenvoudige ceremonie neemt de trouwambtenaar geen contact op.
  • Ongeveer 2 weken voor de ceremonie krijgt u uw parkeerontheffingen per post opgestuurd. Bij een gratis of eenvoudige ceremonie krijgt u geen parkeerontheffingen.

Missen er documenten of heeft u de melding niet helemaal ingevuld? Dan wordt uw aanvraag afgekeurd.

Uw voornemen melden is gratis. Voor de ceremonie verschillen de kosten per locatie. Lees meer over de Begin link: trouwlocaties, einde link. .

Wilt u uw huwelijk verzetten of annuleren? Dan moet u daar in sommige gevallen voor betalen. Lees meer op Begin link: Gemeentelijke trouwlocaties in Den Haag, einde link. .

Heeft u vragen over uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap in Den Haag? Neem Begin link: contact op met de gemeente, einde link. of stuur een e-mail naar Begin link: trouwen@denhaag.nl, einde link. .

Annuleren of verzetten

Voor verzetten of annuleren stuurt u een e-mail naar Begin link: trouwen@denhaag.nl, einde link. . Vermeld hierbij uw persoonsgegevens en het kenmerk (2 letters, 2 cijfers) dat u per mail hebt gekregen na aanmelding van uw huwelijk of partnerschap. Voeg een kopie toe van uw legitimatie en bankpas.

Het verzetten van een huwelijk is de 1e keer gratis. De 2e keer betaalt u hiervoor € 171,05. Wilt u uw huwelijk annuleren? Dit is gratis tot uiterlijk 6 weken voor de ceremonie. Daarna brengt de gemeente de verschuldigde leges in rekening. Dit gebeurt ook als u niet verschijnt op de ceremonie.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070