Subsidie kleine publieksevenementen aanvragen
Organiseert u een klein publieksevenement? Dan kunt u subsidie aanvragen.
U kunt deze subsidie op 2 momenten in het jaar aanvragen.
De subsidie is voor rechtspersonen zoals bedrijven en stichtingen. Niet voor individuele personen.
De aanvraag moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Uw aanvraag is op tijd ingediend en bestaat uit:
- een volledig ingevuld aanvraagformulier
- een projectplan (plus marketingplan)
- en een begroting die duidelijk laat zien wat de uitgaven en inkomsten zijn.
- Uit uw begroting blijkt dat u de subsidie echt nodig heeft.
- U vraagt subsidie aan voor een klein publieksevenement met minimaal 2.500 en maximaal 24.999 bezoekers.
- Voor een gratis toegankelijk evenement kunt u maximaal € 20.000 subsidie aanvragen. Voor een evenement waarvoor betaald moet worden, kunt u maximaal € 10.000 aanvragen.
- De subsidie is maximaal 30% van de kosten waarvoor u subsidie kunt krijgen.
De gemeente beoordeelt uw aanvraag op de volgende inhoudelijke punten:
- Uw evenement trekt bezoekers aan die zorgen voor bestedingen bij Haagse ondernemers en bedrijven.
- Uw evenement is professioneel georganiseerd en heeft aandacht voor kwaliteit.
- Uw evenement is toegankelijk voor een breed publiek.
- Uw evenement heeft aandacht voor duurzaamheid.
- Uw evenement draagt positief bij aan het imago van Den Haag als aantrekkelijke stad voor bewoners en bezoekers.
- U werkt samen met Haagse ondernemers en organisaties in de stad.
- Uw evenement draagt bij aan vernieuwing.
- Uw evenement is bij voorkeur (het liefst) in de Binnenstad, Scheveningen, Kijkduin, de Binckhorst, het CID of Den Haag Zuidwest.
Bekijk alle voorwaarden in de Begin externe link: subsidieregeling Publieksevenementen Den Haag 2023(Externe link), einde externe link..
- een volledig ingevuld aanvraagformulier
- een projectplan waarin u het programma van het evenement toelicht en ingaat op de inhoudelijke punten waarop wordt beoordeeld.
- een uitgewerkt marketing- en promotieplan
- een uitgebreide begroting met daarin het subsidiebedrag dat u aanvraagt en alle andere inkomsten en uitgaven
- niet verplicht: extra achtergrondinformatie, bijvoorbeeld de evaluatie (resultaten en beoordeling) van het afgelopen jaar of sfeerbeelden van het evenement
Vraagt u voor het eerst subsidie aan?
Stuur dan ook een kopie mee van:
- de oprichtingsstatuten (regels) van uw organisatie
- de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
- het laatste rekeningafschrift van de bank. Hierop moet te zien zijn op welke naam en adres de rekening staat. Bedragen mag u onleesbaar maken.
U kunt de subsidie aanvragen met het aanvraagformulier subsidie Publieksevenementen Den Haag 2025. U vraagt dit formulier aan door een e-mail te sturen naar: Begin link: KleinePublieksevenementen@denhaag.nl, einde link. .
Stuur het ingevulde aanvraagformulier samen met de andere documenten die nodig zijn voor uw aanvraag, naar Begin link: subsidies@denhaag.nl, einde link. . Schrijf in de onderwerpregel ‘Aanvraag subsidie kleinschalig publieksevenement 2025’.
Wanneer aanvragen
De gemeente beoordeelt de aanvragen op 2 momenten in het jaar:
Ronde | Op zijn laatst indienen op | Datum evenement | Maximaal te verdelen bedrag |
---|---|---|---|
1e ronde | 31 augustus 2024 | 1 januari – 30 juni 2025 | € 180.000 |
2e ronde | 28 februari 2025 | 1 juli – 31 december 2025 | € 180.000 |
De gemeente probeert op zijn laatst in december 2024 te besluiten over alle ingediende aanvragen voor de 1e ronde. En binnen 10 weken na de sluitingsdatum van de 2e ronde. U krijgt via e-mail of post bericht over uw aanvraag.
Er zijn regels voor het toekennen van deze subsidie en de verantwoording ervan. Deze regels vindt u in de Begin link: Algemene Subsidieverordening Den Haag 2020 (ASV), einde link. en de Begin externe link: subsidieregeling Publieksevenementen Den Haag 2023 (RIS316566)(Externe link), einde externe link..
Heeft u vragen over het aanvragen van deze subsidie? Stuur dan een e-mail naar Begin link: KleinePublieksevenementen@denhaag.nl, einde link. .
Heeft u vragen over het organiseren van een evenement? Het Centraal Evenementenbureau van de gemeente kan u helpen met alle praktische zaken. U kunt dan een e-mail sturen naar Begin link: evenementenbureau@denhaag.nl, einde link. .