Marjet – crowd control manager
Dinsdag 19 juli 2022 was een historisch warme dag. Crowd control manager Marjet de Jager vertelt hoe de enorme drukte richting boulevard en strand is verlopen. En wat haar rol daarbij was. ‘Ik kijk anders naar het weerbericht dan de meeste mensen’.
Een temperatuur van 40 graden is een waarde die weinig meteorologen tot voor kort voorstelbaar leek. 19 juli 2022 kwam hier akelig dichtbij. En wat denkt Nederland bij zulke intense hitte? Op naar Scheveningen!
Marjet werkt met allerlei partijen samen om de omvangrijke stroom bezoekers in goede banen te leiden. Voorspelt het KNMI mooi weer? Dan bereiden de gemeente, verkeerscentrale, politie, handhaving, HTM, aanbieders van deelscooters en fietsen, ANWB en fietscoaches zich daarop voor.
‘Klopt, ik kijk anders naar het weerbericht dan de meeste mensen. Ik let op: welke temperatuur wordt voorspeld? Is het vakantie? Vindt er een evenement plaats?’
Piekdag
‘Dinsdag 19 juli 2022 was een piekdag. Wij waren daarop voorbereid. Normaal gaat het om ‘bereikbaar’ en ‘beheersbaar’. Nu kwam daar ‘veiligheid’ bij. Mensen werden, toen het druk werd, opgeroepen niet meer met de auto naar het strand te komen. En om altijd water mee te nemen. Er waren vooraf zorgen over mensen die mogelijk te lang vast zouden komen te staan in de files.
Ik ben zelf ter plekke gaan kijken. En wat bleek? Andere collega’s waren er ook. Het zweet gutste van ons af, maar we wilden met eigen ogen aanschouwen hoe zo’n hele hete dag verliep. Het was tot laat druk, tot 23.00 à 23.30 uur. We hadden allemaal ons best gedaan om de toeloop goed te coördineren. Dan wil je ook met je eigen ogen zien of genomen maatregelen goed werken. En dat was zo, al zijn er altijd verbeterpunten. Maar het verliep stukken beter dan een paar jaar geleden.’
Scenariokaarten
‘In de zomer kijken we steeds 1 of 2 weken vooruit. Scenariokaarten helpen ons daarbij. Daarin staat welke maatregelen gewenst zijn bij welke drukte.
19 juli 2022 hebben we een zeer hoge inzet gehad. Bijvoorbeeld bijna 50 verkeersregelaars stonden paraat op tevoren vastgestelde plekken. Dat was een record. Routes voor hulpdiensten kregen de hoogste aandacht: die moeten altijd vrij blijven. We zagen op knooppunten bijvoorbeeld hoeveel auto’s voorbijkwamen. En of dat aantal toe- of afnam. We konden daarop direct reageren.
Via social media en Google-advertenties brengen we Park + Beach onder de aandacht van het publiek. Met Begin link: Park + Beach parkeren bezoekers goedkoop in een garage, einde link. . Daarna reizen ze verder met de fiets of tram. Zo komen ze niet terecht in de file naar het strand.’
Belangen verschillen
‘De uitdaging voor de gemeente is alle ballen in de lucht houden. De belangen lopen niet parallel.
Ik zeg wel eens als grap: ik heb een baan waarbij ik stiekem hoop dat het slecht weer wordt.’
Lees meer: Verhalen uit Scheveningen