Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u bij een aantal gemeenten een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Vraagt u een identiteitskaart aan die op 1 januari 2021 of later ingaat? Dan kunt u ermee inloggen op DigiD. Als u inlogt, kunt u online zaken regelen met overheid, zorg, onderwijs of pensioenfonds. Nadat u uw identiteitskaart heeft opgehaald bij de gemeente, krijgt u hierover binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarna kunt u inloggen met de kaart op DigiD. Zie ook: Begin externe link: www.digid.nl(Externe link), einde externe link..

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U woont in Nederland.
  • U staat niet (meer) in de Basisregistratie Personen (BRP) van een gemeente.

  • Bel naar telefoonnummer 14070 voor een terugbelverzoek. De gemeente belt u dan binnen 3 werkdagen terug om een afspraak te maken.
  • U komt zelf naar de afspraak.
  • U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf af in Stadhuis Spui. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna is het document ongeldig en moet de gemeente het weggooien. Wilt u na deze 3 maanden toch een paspoort of identiteitskaart? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

  • Een pasfoto. Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. Bekijk deze eisen op de Begin externe link: website van de Rijksoverheid(Externe link), einde externe link..
  • Al uw paspoorten of identiteitskaarten.
  • Documenten die bewijzen dat u in Nederland woont. Bijvoorbeeld een bewijs van uw uitkering of werkgever, verzekeringspapieren, woonvergunning, salarisstroken of bankafschriften. Hiermee kan de gemeente uw nationaliteit bepalen.
  • Heeft u een andere nationaliteit gekregen? Neem dan documenten mee waarin staat hoe en wanneer u deze nationaliteit heeft gekregen.

Aanvraag voor uw kind

Bij de aanvraag voor een kind jonger dan 18 jaar (paspoort) of jonger dan 12 jaar (identiteitskaart) heeft u ook nodig:

Uw paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen

Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan geeft u dit door bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitsbewijs.

Tarief
(zaken- of 2e) paspoort voor 18 jaar en ouder € 126,40
(zaken- of 2e) paspoort tot 18 jaar € 105,95
identiteitskaart 18 jaar en ouder € 121,95
identiteitskaart tot 18 jaar € 87,00

Omdat u niet in de BRP staat, zijn de kosten hoger dan bij een ‘gewone’ aanvraag. Er is voor de aanvraag extra administratie nodig. U betaalt de kosten tijdens uw aanvraag aan de balie op Stadhuis Spui. Daar kunt u pinnen en contant betalen.

  • De gemeente kijkt eerst of de aanvraag compleet is. Als alle documenten in orde zijn, is uw paspoort of identiteitskaart na 3 werkdagen klaar.
  • Soms zijn er meer documenten nodig of is er verder onderzoek nodig. In de meeste gevallen is er verder onderzoek nodig. Dat kan tot 8 weken duren.

U moet uw paspoort of identiteitskaart zelf ophalen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. U kunt uw paspoort of identiteitskaart ophalen op ieder moment dat Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg open is. U hoeft dus geen afspraak te maken voor het ophalen.

Nodig bij het ophalen

Bent u 18 jaar of ouder en komt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen? Dan moet u meenemen:

  • het afhaalbewijs
  • uw huidige paspoort of identiteitskaart, als dit nog niet verlopen is. Dit moet u inleveren

Jongere tussen 12 en 18 jaar

Een jongere tussen de 12 en 18 jaar mag een paspoort of identiteitskaart zelf ophalen. Hiervoor is alleen het afhaalbewijs en het huidige identiteitsbewijs nodig.

Kind jonger dan 12 jaar

Is het kind jonger dan 12 jaar? Bij het ophalen moeten ook mee:

  • 1 van de ouders met ouderlijk gezag of 1 ander persoon met ouderlijk gezag of iemand die toestemming heeft gekregen. De begeleider moet 18 jaar of ouder zijn.
  • Schriftelijke toestemming van een persoon met ouderlijk gezag. Hierop staat dat de begeleider samen met het kind het document mag ophalen.
  • Een geldig (kopie van het) identiteitsbewijs van een ouder of een persoon met ouderlijk gezag. De handtekening op het identiteitsbewijs moet hetzelfde zijn als die op de toestemming.

  • Bent u na september 1994 uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? Heeft u een woonadres in Nederland en wilt u zich daar inschrijven? Dan kunt u ook een verlopen paspoort of identiteitskaart gebruiken. U kunt zich direct inschrijven in de BRP bij de gemeente waar u woont.
  • Heeft u een Begin link: briefadres, einde link. ? Vraag dan een identiteitskaart of paspoort aan bij de gemeente waar dit adres is.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070