Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders in het buitenland

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? Dan kunt u bij een aantal Nederlandse gemeenten een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U woont in het buitenland.
  • U staat niet (meer) in de Basisregistratie Personen (BRP) van een gemeente.

Aanvraag voor uw kind

Bij de aanvraag voor een kind jonger dan 18 jaar (paspoort) of jonger dan 12 jaar (identiteitskaart) heeft u ook nodig:

Uw paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen

Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan geeft u dit door bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitsbewijs.

  • U komt zelf naar de afspraak.
  • Tijdens uw afspraak hoort u wanneer u uw paspoort of identiteitskaart mag afhalen.
  • U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf af in Stadhuis Spui. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna is het document niet meer geldig en moet de gemeente het weggooien. Wilt u na deze 3 maanden toch een paspoort of identiteitskaart? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

Kosten Tarief 2024 Tarief 2025
(zaken- of 2e) paspoort voor 18 jaar en ouder € 126,40 € 130
(zaken- of 2e) paspoort tot 18 jaar € 105,95 € 109,80
identiteitskaart 18 jaar en ouder € 121,95 € 126,30
identiteitskaart tot 18 jaar € 87 € 90,15

Omdat u niet in de BRP staat, zijn de kosten hoger dan bij een gewone aanvraag. Er is voor de aanvraag extra administratie nodig. U betaalt de kosten tijdens uw aanvraag aan de balie op Stadhuis Spui. Daar kunt u pinnen en contant betalen.

De gemeente kijkt eerst of de aanvraag compleet is. Als alle documenten in orde zijn, is uw paspoort of identiteitskaart na 3 werkdagen klaar.

Houd rekening met vertraging

Het aanvragen van een (nieuw) paspoort of identiteitskaart kan lang duren. Dit hangt af van uw situatie en documenten. Houd hier rekening mee.

Zorg ervoor dat:

  • Er zijn eisen aan de taal van de documenten. Documenten in het Frans, Duits of Engels accepteert de gemeente meestal. Bij twijfel kan de gemeente naar een Nederlandse vertaling vragen. Moet u het document laten vertalen? Dan kunt u dat laten doen door een beëdigde tolk/vertaler.
  • Als u buitenlandse documenten in Nederland wilt gebruiken, moet u deze vaak eerst laten legaliseren. Dat kunt u doen in het land waar het document vandaan komt. Kijk op Begin externe link: www.nederlandwereldwijd.nl(Externe link), einde externe link. hoe u dat doet.
  • Met nieuwe identiteitskaarten (geldig vanaf 1 januari 2021) kunt u inloggen op DigiD. Als u inlogt, kunt u online zaken regelen met overheid, zorg, onderwijs of pensioenfonds. Nadat u uw identiteitskaart heeft opgehaald bij de gemeente, krijgt u hierover binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarna kunt u inloggen met de kaart op DigiD. Zie ook: Begin externe link: www.digid.nl(Externe link), einde externe link..

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070