Hotel Moxy en Residence Inn: Medewerkers leren ‘on the job’

De Haagse hotels Moxy en Residence Inn bieden medewerkers met een arbeidsbeperking een werkkans. Dit is onder andere mogelijk door loonkostensubsidie, zegt directeur Remco van der Jagt: “Een heel mooie regeling.”

Remco van der Jagt (links), directeur Moxy en Residence Inn

Waarom bied jij mensen met een arbeidsbeperking een werkkans?

Remco: “Dit is het 5e hotel waar ik directeur van ben. En steeds heb ik mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk aangeboden. Waarom? Omdat mensen soms in situaties terechtkomen waar ze niet voor gekozen hebben. Als we ons allemaal een beetje extra inzetten, kunnen we voor hen echt een verschil maken.”

Hoeveel medewerkers met loonkostensubsidie hebben jullie in dienst?

“Ons team bestaat uit 63 medewerkers. Voor 3 van onze medewerkers heb ik loonkostensubsidie ontvangen omdat zij via Den Haag Werkt bij ons zijn gestart. Zij werken voor onze technische dienst, de receptie en ons restaurant. Dankzij loonkostensubsidie krijgen we de kans om ze op te leiden en ze na een goede inwerkperiode volledig in te zetten binnen ons hotel. Inmiddels hebben 2 van deze medewerkers een vaste baan zonder subsidie. Daar zijn we trots op.”

Hoe ben je aan deze medewerkers gekomen?

“Ik heb toegang tot HalloWerk, het online matchingsplatform dat werkzoekenden en werkgevers helpt om elkaar te vinden. Daar ging ik op zoek naar kandidaten toen we een vacature hadden. Maar ik heb ook van de accountmanager van Den Haag Werkt kandidaten aangedragen gekregen.”

Hoe selecteer je daarna of iemand bij jullie past?

“Eerst gaat de kandidaat in gesprek met collega’s die al binnen de afdeling werken. We kijken of die persoon in het team past en echt in de horeca wil gaan werken. Dat komt voor ons op plek 1 en 2. De ins en outs van de werkzaamheden leren we ze wel ‘on the job’.”

Wat vind jij zo fijn aan loonkostensubsidie?

“We nemen ook mensen aan zonder enige horeca-ervaring. Maar we moeten die nieuwe medewerkers wel alle basisbeginselen van het vak bijbrengen. Dat doen we op de werkvloer en dat kost tijd. Dan is het fijn dat we voor die nieuwe collega’s niet meteen het volle salaris hoeven te betalen.”

Wat voor begeleiding krijgen ze van jullie?

“Wij geven nieuwe collega’s altijd een buddy. Die persoon maakt de nieuwe medewerker wegwijs binnen het bedrijf. Ook bieden we onze nieuwe medewerkers standaard een taalcursus aan, zowel in het Nederlands als het Engels. Want dat zijn de talen waarmee we met gasten communiceren.”

Wat levert het op om zo te investeren in mensen met een arbeidsbeperking?

“Allereerst krijgen we er loyale medewerkers voor terug. Ze zijn dankbaar voor de kans die zij krijgen en blijven vaak langere tijd bij ons werken. Maar het belangrijkste voor ons is om iedereen een kans te geven. Het is geweldig om te zien als iemand zich binnen ons bedrijf ontwikkelt.”

Wat adviseer jij andere werkgevers in de stad?

“Geef mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans. Laat je niet ontmoedigen na 2 of 3 mislukte gesprekken. Zorg er ook voor dat nieuwe medewerkers altijd een vaste buddy hebben en maak inwerkprogramma’s op maat, samen met Den Haag Werkt. Dankzij loonkostensubsidie kunnen we die tijd ook echt nemen.”

Meer informatie over loonkostensubsidie en begeleiding

Vermoedt u dat u een werknemer in dienst heeft of neemt die niet 100% arbeidsproductief is (minder werk kan doen binnen een bepaalde tijd dan een gemiddelde werknemer)? En ontvangt u daarvoor nog geen loonkostensubsidie? Vraag deze dan snel aan. Den Haag Werkt vertelt u graag meer over loonkostensubsidie, andere diensten, voorwaarden en de begeleiding van uw werknemer die zij kan bieden.  

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070