Inschrijven bij de gemeente voor Oekraïners

Bent u gevlucht uit Oekraïne? U moet zich inschrijven bij de gemeente waar u woont (in langdurige opvang of bij een particulier). In Den Haag schrijft u zich in op afspraak op stadsdeelkantoor Segbroek op de Fahrenheitstraat 190.

Afspraak ophalen bewijs van verblijf bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

Valt u onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming en staat u ingeschreven bij de gemeente? Dan moet u een Begin externe link: bewijs van verblijf krijgen bij een ophaallocatie van de IND(Externe link), einde externe link..

U kunt zich meestal pas inschrijven zodra u vanuit de eerste opvang bent verhuisd naar de opvanglocatie waar u langer verblijft, omdat u dan een woonadres heeft. Als u bij een particulier gastgezin woont of een eigen woon- en slaapplek heeft, kunt u zich wel direct inschrijven.

Na de inschrijving komt u in de Basisregistratie Personen (BRP). En u krijgt u uw Burgerservicenummer (BSN). Dat heeft u nodig voor aanvragen en contact met de overheid. Maak een afspraak om u in te schrijven.

Na de inschrijving kunt u een bewijs van verblijf in Nederland aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Dat kan via:

De gemeente kan de volgende vluchtelingen uit Oekraïne inschrijven:

  • Personen met de Oekraïense nationaliteit die:
    • hun identiteit en nationaliteit kunnen bewijzen
    • na 26 november 2021 uit Oekraïne zijn gereisd
    • vóór 27 november 2021 uit Oekraïne naar Nederland zijn gereisd
  • Personen met een andere nationaliteit dan de Oekraïense die vóór 24 februari 2022:
    • hun identiteit en nationaliteit kunnen bewijzen
    • internationale of nationale bescherming hadden in Oekraïne omdat zij niet veilig zijn in hun land van herkomst
    • een geldige permanente Oekraïense verblijfsvergunning hadden en niet zijn teruggekeerd naar hun land van herkomst
  • Gezinsleden van de personen die bij 1 en 2 zijn genoemd:
    • huwelijkspartner of niet-gehuwde partner waarmee een duurzame relatie wordt onderhouden
    • minderjarige ongehuwde kinderen (binnen of buiten huwelijk geboren of geadopteerd)
    • andere naaste familieleden die met het gezin samenwoonden en die volledig of grotendeels afhankelijk zijn

    • Maak een afspraak door te bellen met (070) 353 80 24 (+31 70 353 80 24 uit het buitenland). U kunt dit nummer bereiken op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
    • Geef aan om hoeveel personen het gaat. Tel alle gezinsleden mee. Anders is er misschien te weinig tijd om iedereen in te schrijven

    Kom op tijd. Als u te laat komt, kan de gemeente u misschien niet helpen.

    Gratis.

    De afspraak duurt ongeveer een half uur.

    Meestal wordt uw inschrijving direct verwerkt. U krijgt dan een bevestiging van uw inschrijving en een overzicht van uw gegevens en uw burgerservicenummer mee.

  • Het burgerservicenummer (BSN) is uw eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. U heeft dit nummer nodig als u wilt werken, een bankrekening wilt openen of digitaal zaken wilt regelen met de overheid.
  • Na uw inschrijving kunt u een bewijs van verblijf in Nederland aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Maak daarvoor een afspraak via:
  • Na uw inschrijving kunt u een Begin externe link: DigiD aanvragen(Externe link), einde externe link.. Met de DigiD kunt u digitaal zaken regelen met de overheid.
  • Verhuist u na uw inschrijving naar een andere gemeente? Geef uw verhuizing door bij die nieuwe gemeente.
  • Contact

    Hoe kunnen we helpen?

    Chat

    Telefoon

    14070