Nieuws
Van meer bewegen leer je ook de taal beter
Op de voorschool leren kinderen spelend van alles over taal, cultuur en sport. Zo zijn ze klaar voor de basisschool. Als het Centrum Jeugd & Gezin je doorstuurt is de voorschool voor 16 uur gratis en in stadsdeel Laak kunnen zelfs alle kinderen voor 16 uur gratis naar de voorschool.
Kinderen van nu spelen minder buiten en kijken meer tv of spelen games. Zeker in wijken waar veel ouders het druk hebben met genoeg geld verdienen, bewegen kinderen minder. Terwijl je van spelen en bewegen handiger wordt en dat geeft zelfvertrouwen en plezier. Een kind dat moeite heeft met bewegen, wordt juist steeds voorzichtiger. Want wat als je uitgelachen wordt? Daarom zorgen de medewerkers van de voorschool dat de kinderen veel samen bewegen. En je zou het niet verwachten, maar dat is ook goed voor de taalontwikkeling. ‘Op de voorschool bereiden we kinderen voor op de basisschool,’ zegt Lotte Reijneveld. Zij werkt als pedagogisch coach bij onder andere peuterleerplek Kameleon. ‘De voorschool is bedoeld voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar en is net zoiets als de peuterschool. Bij ons komen kinderen spelend leren. Kinderen die nog geen Nederlands spreken leren er de taal. Zo voorkomen we dat ze straks in groep 1 komen en er niets van begrijpen.’
Thuis geen Nederlands
Justyna Byra is geboren in Polen. De gemeente stuurde haar een brief waarin stond dat haar kind gratis naar de voorschool mocht. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben mogen namelijk voor 16 uur gratis naar de voorschool. Dat kan als het Centrum Jeugd & Gezin je doorstuurt. Anderen betalen een kleine bijdrage. ‘In stadsdeel Laak spreken mensen zó veel verschillende talen en komen ze uit zó veel verschillende landen, dat de gemeente ieder kind in Laak een verwijzing geeft en gratis naar de voorschool laat gaan,’ zegt Lotte. ‘Veel kinderen spreken thuis geen Nederlands.’ Justyna’s dochter gaat naar Kameleon en Justyna merkt het verschil. ‘Thuis hoort ze vooral Pools, op de voorschool leert ze Nederlands. Ze kent meer woordjes en grammatica en spreekt de woorden ook goed uit. Ze leert heel snel. Voor de ouders zijn er soms bijeenkomsten over gezond eten of voorlezen. En af en toe mogen we meedoen met dingen in de klas. Als ik mijn kind breng, blijf ik altijd een kwartiertje om te zien hoe het gaat.
In de 1,5 jaar tijd dat de kinderen bij ons zijn volgen wij de ontwikkeling van de kinderen en bespreken wij dit met de ouders,’ zegt Lotte. ‘Wij gebruiken het kindvolgsysteem KIJK! en laten weten hoe het gaat met de taal en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook mogen ouders iedere week even meespelen met hun kind. Dan doen ze bijvoorbeeld samen een puzzel of ze tekenen en kleuren. Als de ouders weggaan komen de kinderen in een kring zitten. We hebben steeds een ander thema, nu is dat verkeer. Na de kring gaan ze zelf spelen, ze krijgen fruit, we gaan even naar buiten en dan komen hun ouders ze alweer ophalen.’
Rennend naar school
De gemeente heeft bekeken hoe peuters op de kinderopvang bewegen en hoe ze zich ontwikkelen. Maar vooral ook hoe de peuters nog meer kunnen bewegen en op meer verschillende manieren. Er is al veel verbeterd. Zo organiseert de GGD trainingen voor medewerkers van de voorschool. Die leren ervoor te zorgen dat de kinderen veel bewegen bij alles wat ze doen. Dat gaat op een natuurlijke en speelse manier. Lotte: ‘In de training Spelenderwijs Bewegen hebben we geleerd hoe we de kinderen elke dag meer kunnen laten bewegen. De kinderen dansen, gaan naar de gymzaal en spelen bijna een uur buiten. Vooral niet te lang stilzitten.’ Behalve aan extra beweging besteedt de voorschool veel tijd aan kunst. ‘Een keer per jaar is er een theaterweek,’ zegt Lotte. ‘Dan gaan we met de kinderen en hun ouders naar voorstellingen. En we nodigen kunstenaars uit om naar de voorschool te komen.’ ‘Ik ben een keer met mijn andere kind mee geweest naar een voorstelling in de gymzaal,’ vertelt Justyna enthousiast. ‘Mijn dochter is altijd blij als ze naar school mag. Meestal gaat ze er rennend naartoe. Dat komt door de leuke juffen!’
Spelend leren
CultuurSchakel organiseert namens de gemeente de kunstactiviteiten voor de voorschool. ‘De gemeente betaalt ons uit de Haagse Preventieaanpak voor de activiteiten,’ vertelt Herma Roos van CultuurSchakel. ‘We organiseren die we samen met Haagse culturele aanbieders. Kinderen ontdekken hoe ze iets kunnen maken met verschillende materialen. Als ze spelend leren kunnen ze veel langer hun aandacht erbij houden. Geef een kind een kleurplaat en stiften en hun aandacht is vaak na 10 minuten op, maar niet als ze zelf bepalen wat ze maken. Onderzoek laat zien dat spelen zonder taal er toch voor zorgt dat kinderen de taal beter leren. Zelf dingen maken, dansen en spelen met muziekinstrumenten zijn allemaal ervaringen waar ze later woorden aan kunnen geven. Je kunt daar niet jong genoeg mee beginnen.’
We gaan ook op stap met de kinderen, zoals het Kinderboekenmuseum, het Laaktheater, theater de Vaillant of theater De Nieuwe Regentes, het Haags Kunstatelier en Art-S-Cool. Zo leren de kinderen en hun ouders nieuwe plekken in de stad kennen.
CultuurSchakel organiseert niet alleen de kunstactiviteiten voor de kinderen, maar geeft ook advies en trainingen aan de medewerkers van de voorschool. Herma: ‘Iedereen wil graag iets met kunst doen, maar soms hebben de medewerkers wat hulp nodig om echt te beginnen.’
De voorschool voor u
Meer weten of aanmelden? Neem contact op met een voorschool in de buurt. Kijk op Begin externe link: vraagjufmina.nl(Externe link), einde externe link. voor locaties en meer informatie.