Graffiti laten verwijderen van uw pand

Heeft u overlast van illegale graffiti, posters of stickers op uw huis of gebouw? Meldpunt Graffiti verwijdert die gratis. U moet daarvoor eerst toestemming geven.

Meldpunt Graffiti verwijdert de graffiti, posters en stickers als u:

  • eigenaar bent van een koopwoning
  • een gebouw huurt of beheert van een particulier (niet van een woningcorporatie)

Huurt u een woning van een corporatie? Meld de vervuiling dan bij uw verhuurder.

Wilt u illegale graffiti, poster of stickers in de openbare ruimte laten verwijderen? Bijvoorbeeld op afvalbakken, bankjes, lantaarnpalen, of muurtjes in parken. Doe dan een melding bij de gemeente.

Bij uw aanvraag heeft de gemeente de volgende informatie nodig:

  • een omschrijving van de graffiti, posters of stickers
  • de plek waar het om gaat op uw huis of gebouw

Bent u eigenaar, beheerder of huurder van een huis of gebouw en woont u in Den Haag? En wilt u graffiti, posters of stickers laten verwijderen van uw huis of gebouw? Klik op de knop ‘Aanvragen’ en vul het digitale formulier ‘Inschrijving Graffiti-schoonmaakregeling aanvragen’ in. U geeft de gemeente hiermee toestemming om de vervuiling te verwijderen.

U hoeft maar 1 keer toestemming te geven. Heeft u al een keer toestemming gegeven? Dan kunt u de vervuiling meteen hieronder melden via de knop ‘Melding doen’.

U kunt het formulier met uw DigiD invullen en digitaal verzenden.

Woont u niet in Den Haag of heeft u uw DigiD niet bij de hand? Vul het formulier dan in en print het. Het ondertekende formulier stuurt u naar Meldpunt Graffiti (geen postzegel nodig).

Gemeente Den Haag Publiekszaken
Meldpunt Graffiti
Antwoordnummer 84305
2508 WB Den Haag

Als u toestemming heeft gegeven, kunt u de vervuiling op uw gebouw melden met het meldingsformulier hieronder.

Racistische graffiti melden

Ziet u racistische graffiti?

  • Bel van maandag tot en met vrijdag de gemeente via telefoonnummer 14070.
  • Bel in het weekend en op feestdagen de politie via telefoonnummer 0900 – 88 44.

Gratis.

  • Het meldpunt verwijdert graffiti, posters en stickers meestal binnen 10 werkdagen na uw melding. Dit hangt ook af van het weer.
  • Het meldpunt verwijdert racistische graffiti binnen 24 uur.

  • Energie- en telecombedrijven zoals Stedin, Ziggo en KPN zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonmaken van hun gebouwen en spullen. Dit geldt ook voor openbaar-vervoersbedrijven zoals de HTM en de NS en voor rijksoverheidsinstellingen.
  • Een deskundig schoonmaakbedrijf voert de schoonmaak uit. Dit is belangrijk, omdat hiervoor speciale kennis nodig is. En uw gebouw mag geen schade oplopen. Medewerkers van het schoonmaakbedrijf zijn ook schilder en gevelspecialist.
  • Soms verwijdert de gemeente de graffiti, posters of stickers op uw pand niet. Lees hierover meer in de voorwaarden hieronder.

1. Overeenkomst

De gemeente maakt alleen schoon als u hiervoor een overeenkomst (contract) heeft afgesloten bij de gemeente. Dit kan door het inschrijfformulier in te vullen. Heeft u het inschrijfformulier ondertekend? Dan betekent dit dat u akkoord gaat met de voorwaarden hieronder.

2. Voor wie maakt de gemeente schoon?

De gemeente maakt schoon voor eigenaren van koopwoningen en voor huurders of beheerders van gebouwen van een particulier. Nutsbedrijven, ov-bedrijven, rijksoverheidsinstellingen en woningcorporaties moeten zelf voor het schoonmaken zorgen.

3. Wat haalt de gemeente weg?

De gemeente verwijdert alleen graffiti, stickers of aanplakbiljetten als ze:

  • vanaf de openbare weg te zien en te bereiken zijn
  • lager dan 3 meter hoog zijn geplaatst

De gemeente maakt niet schoon als dit heel veel geld kost. Dat is bijvoorbeeld zo bij woningen en gebouwen die:

  • slecht bereikbaar zijn, achter gesloten hekwerken
  • hoger dan 3 meter zijn
  • langs een trambaan staan

De gemeente maakt ook niet schoon als er een speciale behandeling nodig is bijvoorbeeld:

  • bij monumentale panden
  • bij gevels met marmer(achtige) ondergronden
  • bij gevels van slechte kwaliteit
  • als er gewoon schilderwerk nodig is

4. Melden

U meldt de graffiti, stickers of aanplakbiljetten zo snel mogelijk. Dit kan via:

5. Wachttijd

Een schoonmaakbedrijf waarmee de gemeente een contract heeft, probeert binnen 10 werkdagen aan het werk te gaan. Dit kan soms langer duren door bijvoorbeeld slecht weer.

6. Aansprakelijkheid

De gemeente is niet aansprakelijk voor kleine schade, zoals kleurverschillen, bij het schoonmaken. Is er een risico op schade? Dan kan de gemeente besluiten niet schoon te maken. U ontvangt hierover bericht.

7. Uitvoering

De gemeente werkt alleen met RAL-kleuren. Wilt u een andere kleur? Dan moet u zelf voor de verf zorgen.

8. Toestemming

Bent u zelf niet de gebruiker van de woning of het gebouw? Laat dan de gebruiker weten dat u meedoet aan deze regeling. De gebruiker doet dan in uw plaats mee.

Bent u zelf niet de eigenaar? Zorg ervoor dat de eigenaar weet dat u meedoet met de regeling.

9. Aangifte

De gemeente krijgt van u toestemming om namens u aangifte te doen bij de politie. Als de dader schade moet vergoeden, vergoedt hij deze aan de gemeente. Zijn de schoonmaakkosten maar een klein deel van de schade? Dan kan hierop een uitzondering worden gemaakt.

10. Overeenkomst stoppen

De overeenkomst die u heeft met de gemeente is voor onbepaalde tijd. De gemeente en uzelf kunnen dit contract beiden opzeggen. Er is een opzegtermijn van 1 maand. Dit kan:

Gemeente Den Haag
Meldpunt Graffiti
Postbus 12620
2500 DL Den Haag

Automatisch stopzetten bij ander gebruik, eigendom of beheer

Bent u niet langer gebruiker, beheerder of eigenaar van de woning of het gebouw? Dan stopt de overeenkomst automatisch. Laat dit de gemeente zo snel mogelijk weten.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met het Meldpunt Graffiti via telefoonnummer (070) 353 46 05. Of stuur een e-mail naar Begin link: meldpuntgraffiti@denhaag.nl, einde link. .

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070