Cliënten aanmelden voor schuldhulpverlening
Bent u bewindvoerder en is de financiële situatie van uw cliënt stabiel? Als uw cliënt dat wil, helpt de gemeente graag verder. Lees hoe u uw cliënt kunt aanmelden voor schuldhulpverlening.
Met deze informatie kan de gemeente uw aanvraag sneller afhandelen:
- alle financiële gegevens van uw cliënt en eventuele partner
- inzicht in de financiële, woon-en leefsituatie van de cliënt en eventuele partner
- een budgetplan en schuldenoverzicht, geëxporteerd uit uw financieel beheer software, zoals Onview of SmartFMS
- aanslagen en/of aangiften inkomstenbelasting van de afgelopen 5 jaar
- gegevens over de huur en zorgverzekering
- het ‘aanvraagformulier goedkeuring cliënt’. Deze kunt u hieronder downloaden. Zijn uw cliënten gehuwd of hebben zij een geregistreerd partnerschap? Dan graag een ondertekend formulier van beide personen inleveren.
Formulier goedkeuring cliënt
Het is belangrijk dat uw cliënt achter de aanmelding voor schuldhulpverlening staat. Laat uw cliënt daarom het verkorte aanvraagformulier ondertekenen. En upload tijdens het aanmelden het ondertekende formulier in het daarvoor bestemde veld bij ‘Gegevens cliënt’. Dit versnelt de aanmelding.
Download Aanvraagformulier financiële hulpverlening
(PDF, 78,3 KB)U kunt direct online aanmelden. U kunt de aanmelding opslaan en later verdergaan.
Goed om te weten
-
Geen schuldbewijzen meer aanleveren.
-
De gemeente neemt binnen 10 dagen na aanmelding contact met u op.
-
De gegevens zijn veilig: de gemeente deelt gegevens niet met anderen.
U heeft de plicht om schuldbewijzen op orde te hebben. De gemeente vraagt deze alleen bij privé-schuldeisers. Bij aanvullende vragen neemt de gemeente contact met u op. De mogelijkheid om schuldbewijzen aan te leveren is er nog wel.