Onderzoek: dienstverlening in de wijk
De gemeente wil de afstand tot haar inwoners verkleinen. En vindt dat persoonlijk contact in de wijk mogelijk moet zijn als inwoners dat willen. De gemeente deed daarom onderzoek naar de dienstverlening in de wijk.
Onderzoeksvraag
Hoe ervaren inwoners de dienstverlening in hun wijk? Zoals bibliotheken, buurthuizen en informatiepunten. Wat willen inwoners beter hebben? En hoe belangrijk is dit voor hen?
Deelnemers
De gemeente deed onderzoek in de wijken Loosduinen en Transvaal. Ze sprak daar met bewoners, buurtorganisaties en medewerkers van de gemeente.
Resultaten
Verbinding en leefbaar houden van de wijk
In Transvaal willen inwoners graag minder overlast en afval op straat. In Loosduinen willen inwoners dat de gemeente activiteiten beter organiseert. En willen ze een vast contactpersoon van de gemeente. In beide wijken willen bewoners meer betrokken zijn bij wat er in hun wijk gebeurt.
Duidelijke, persoonlijke en toegankelijke dienstverlening
Inwoners van beide wijken willen duidelijke communicatie van de gemeente. Ze willen weten waar ze heen kunnen voor hulp. En ze willen makkelijk contact kunnen opnemen als dat nodig is. Loosduinen wil vooral goede en duidelijke communicatie. In Transvaal willen inwoners graag hulp bij het begrijpen van de taal. Het liefst van een bekend contactpersoon die hun situatie kent.
Steun bij aanvragen van producten en diensten
De onderzoekers hoorden dit vooral in Loosduinen. Inwoners willen makkelijker hun producten en diensten regelen, zoals hun paspoort of rijbewijs. Ook willen ze duidelijkere informatie hierover.
Informatie over rechten en plichten
Inwoners van Transvaal willen dat de gemeente zelf duidelijke informatie geeft. Bijvoorbeeld over zaken, rechten en plichten die ze misschien nog niet kennen.
Vervolg
Conceptfase
Pilotfase
Evalueren
Een indruk van het onderzoek
Denk mee
Ook een keer meedoen aan een onderzoek? Meld u dan aan voor het Begin link: Stadspanel, einde link. .