Onderzoek: dienstverlening in de wijk

De gemeente wil de afstand tot haar inwoners verkleinen. En vindt dat persoonlijk contact in de wijk mogelijk moet zijn als inwoners dat willen. De gemeente deed daarom onderzoek naar de dienstverlening in de wijk.

Onderzoeksvraag

Hoe ervaren inwoners de dienstverlening in hun wijk? Zoals bibliotheken, buurthuizen en informatiepunten. Wat willen inwoners beter hebben? En hoe belangrijk is dit voor hen?

Deelnemers

De gemeente deed onderzoek in de wijken Loosduinen en Transvaal. Ze sprak daar met bewoners, buurtorganisaties en medewerkers van de gemeente.

Resultaten

Verbinding en leefbaar houden van de wijk

In Transvaal willen inwoners graag minder overlast en afval op straat. In Loosduinen willen inwoners dat de gemeente activiteiten beter organiseert. En willen ze een vast contactpersoon van de gemeente. In beide wijken willen bewoners meer betrokken zijn bij wat er in hun wijk gebeurt.

Duidelijke, persoonlijke en toegankelijke dienstverlening

Inwoners van beide wijken willen duidelijke communicatie van de gemeente. Ze willen weten waar ze heen kunnen voor hulp. En ze willen makkelijk contact kunnen opnemen als dat nodig is. Loosduinen wil vooral goede en duidelijke communicatie. In Transvaal willen inwoners graag hulp bij het begrijpen van de taal. Het liefst van een bekend contactpersoon die hun situatie kent.

Steun bij aanvragen van producten en diensten

De onderzoekers hoorden dit vooral in Loosduinen. Inwoners willen makkelijker hun producten en diensten regelen, zoals hun paspoort of rijbewijs. Ook willen ze duidelijkere informatie hierover.

Informatie over rechten en plichten

Inwoners van Transvaal willen dat de gemeente zelf duidelijke informatie geeft. Bijvoorbeeld over zaken, rechten en plichten die ze misschien nog niet kennen.

Vervolg

  1. Conceptfase

    De gemeente bedenkt verschillende oplossingen die passen bij wat de wijk nodig heeft. Zo verbetert ze de dienstverlening.

  2. Pilotfase

    De gemeente werkt voor elke wijk 1 idee uit. En test deze in de wijk.

  3. Evalueren

    Na de test kijkt de gemeente wat de wijk ervan vond. En wat wel en niet goed werkt. Met deze informatie werkt de gemeente het idee verder uit.

Een indruk van het onderzoek

Bord waar bewoners feedback op kunnen geven.

Denk mee

Ook een keer meedoen aan een onderzoek? Meld u dan aan voor het Begin link: Stadspanel, einde link.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070