Privacyverklaring Belastingzaken

Voor het taxeren, heffen, invorderen en kwijtschelden van gemeentelijke belastingen verwerkt de gemeente persoonsgegevens van belastingplichtige inwoners. In deze privacyverklaring leest u wat dit voor u betekent.

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die direct of indirect gekoppeld kunnen worden aan u als persoon. Meer informatie over deze term leest u op de Begin externe link: website van de Autoriteit Persoonsgegevens(Externe link), einde externe link..

Lees de Begin link: algemene privacyverklaring van de gemeente, einde link. .

In deze privacyverklaring staat uitgelegd wat het gebruik van persoonsgegevens voor het heffen, invorderen en kwijtschelden van de gemeentelijke belastingen voor u als belastingplichtige betekent. Begin link: Lees meer informatie over de gemeentelijke belastingen, einde link. .

De gemeente kan op grond van de wet de WOZ uitvoeren en belasting heffen. Hiervoor verwerkt ze uw persoonsgegevens. Dit gaat onder andere om de volgende belastingen:

  • afvalstoffenheffing
  • rioolheffing
  • onroerendzaakbelasting
  • toeristenbelasting
  • de bijdrage voor de bedrijveninvesteringszone (BIZ)
  • precariobelasting

De gemeente verwerkt uw persoonsgegevens voor het bepalen van de hoogte van de aanslag, het versturen van de aanslag en voor alles dat voor de heffing, invordering en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen belangrijk is.

Voor de doelen die hiervoor staan, kijkt de gemeente in de Basisregistratie Kadaster, de Basisregistratie Personen, de Basisregistratie Voertuigen (kentekenregister) en het Handelsregister en verwerkt de gemeente de volgende persoonsgegevens:

  • Naam, adres en woonplaats (NAW-gegevens)
  • Voorletters
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • E-mailadres en telefoonnummer
  • BSN
  • Uniek kadastraal subjectnummer
  • WOZ-waarden
  • Kenteken (bij parkeerbelasting)
  • Voertuigidentificatienummer
  • Aanslagnummer, biljetnummer, betalingskenmerk
  • IBAN-nummer
  • Andere financiële gegevens (inkomen, proces-verbaal verkoop bij beslaglegging)

De gemeente bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk of conform (sectorspecifieke)wetgeving, indien van toepassing. Dit betekent concreet:

  • Gegevens over het heffen (het vaststellen van de individuele belastingschuld) van gemeentelijke belastingen worden 10 jaar bewaard (maximaal 10 jaar en 6 maanden als voor het doen van aangifte uitstel is verleend).
  • Het IBAN-nummer bij het incasseren automatische incasso bewaart de gemeente 7 jaar.
  • Stukken over de invordering (het innen van het verschuldigde bedrag) bewaart de gemeente maximaal 13 jaar.

De gemeente gebruikt het belastingsysteem IBS. Dat is in eigen beheer ontwikkeld. Voor de uitvoering van de Wet WOZ gebruikt de gemeente het taxatiesysteem Xxllnc Waarderen.

Aanslagen en beschikkingen worden per post verstuurd door een Nederlands postbedrijf en digitaal via de Berichtenbox van MijnDenHaag.

WOZ-gegevens worden verstuurd naar de Landelijke Voorziening WOZ. De Belastingdienst, het CBS en het Waterschap zijn daar afnemer van.

Gegevens worden gedeeld met het Inlichtingenbureau (voor kwijtschelding). Binnen de gemeente worden de gegevens gedeeld met SZW (voor energietoeslag en kwijtschelding) en met DSO (voor controle van de (juiste) bestemming van de woningvoorraad en optimalisering heffing toeristenbelasting).

Daarnaast zorgt een extern bedrijf voor de afvoer en opslag van in beslag genomen voertuigen.

De gemeente sluit (verwerkers)overeenkomsten met de partijen die gegevens verwerken. Als er sprake is van verwerkingsverantwoordelijkheid of van uitwisselingen of samenwerkingen tussen zelfstandig verwerkingsverantwoordelijken, sluit de gemeente daarvoor passende overeenkomsten.

Als uw gegevens worden verwerkt heeft u volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan. Of ze moet aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om gegevens die de gemeente van u verwerkt te controleren, onjuiste gegevens te corrigeren en uw gegevens te laten verwijderen als dat volgens de wet kan.

Lees meer in de Begin link: Algemene privacyverklaring, einde link. .

De gemeente probeert te voorkomen dat iemand die daar geen recht op heeft:

  • Toegang krijgt tot uw gegevens krijgt
  • Uw gegevens kan veranderen
  • Uw gegevens openbaar kan maken

Dit doet de gemeente door bijvoorbeeld:

  • De toegang tot computersystemen te controleren
  • De toegang tot computersystemen alleen te geven aan personen die dit mogen en of een geheimhoudingsplicht hebben
  • Documenten en e-mails te classificeren (aangeven hoe streng ze beschermd moeten worden) en te beveiligen
  • Overeenkomsten te sluiten met derde partijen die persoonsgegevens voor de gemeente verwerken.

Deze maatregelen vallen onder de Begin externe link: Baseline Informatiebeveiliging Overheid(Externe link), einde externe link. (BIO) waaraan de gemeente moet voldoen.

Overheidsinstellingen, bedrijven en verenigingen moeten voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de AVG staat hoe zij moeten omgaan met persoonsgegevens. De gemeente heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG) die dat controleert. De FG:

  • Informeert en adviseert de gemeente over de naleving van de AVG
  • Controleert of de gemeente zich houdt aan de AVG en haar eigen privacybeleid
  • Treedt op als contactpersoon voor de Autoriteit Persoonsgegevens.

U kunt contact opnemen met de FG door een e-mail te sturen naar Begin link: fg@denhaag.nl, einde link. .

U kunt bij de FG niet uw persoonsgegevens opvragen, laten aanpassen of verwijderen (AVG-verzoek doen). Hiervoor kunt u inloggen bij MijnDenHaag en een Begin externe link: AVG-verzoek(Externe link), einde externe link. doen.

Heeft u vragen?

Als u vragen heeft over hoe de gemeente met uw persoonsgegevens omgaat, kunt u een e-mail sturen naar Begin link: expertisecentrumprivacy@denhaag.nl, einde link.

Heeft u een klacht over de dienstverlening van de gemeente? Dan kunt u hiervoor Begin link: contact opnemen, einde link. met de klachtencommissie van de Dienst Publiekszaken. De gemeente zoekt dan samen met u naar een goede oplossing. Als dat niet lukt, dan kunt u een klacht indienen bij de landelijke Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie over de Autoriteit Persoonsgegevens kunt u vinden op de Begin externe link: website van de(Externe link), einde externe link. Begin externe link: Autoriteit Persoonsgegevens(Externe link), einde externe link..

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070