Afvalstoffenheffing
Ieder huishouden in Den Haag betaalt afvalstoffenheffing. Dat is voor het ophalen en verwerken van afval van de huishoudens.
Bedrijven betalen geen afvalstoffenheffing. Zij regelen zelf het ophalen van hun Begin link: bedrijfsafval, einde link. .
De gebruiker van een woning betaalt afvalstoffenheffing.
Bedrag berekenen
De gemeente bepaalt hoeveel afvalstoffenheffing u moet betalen. Daarvoor kijkt zij in de basisregistratie personen (BRP) hoeveel personen er staan ingeschreven op uw adres. Zij telt het aantal personen in uw huishouden op 1 januari.
Voor de afvalstoffenheffing gelden vaste bedragen. Hoeveel u betaalt, ligt aan hoe groot uw huishouden is. Het maakt dus niet uit of u veel of weinig afval weggooit.
Aanslag ontvangen
De afvalstoffenheffing staat op het Begin link: aanslagbiljet gemeentelijke belastingen, einde link. . De aanslag geldt voor het hele jaar. Verhuisde u later in het jaar naar uw woning? Dan krijgt u een aanslag voor de maand waarin u naar de woning verhuisde tot en met december van dat jaar.
Betaal de Begin link: afvalstoffenheffing, einde link. binnen 6 weken. Op de aanslag staat de datum waarop u moet hebben betaald (vervaldag van de betaaltermijn). U kunt:
- Begin link: belasting betalen met iDEAL of eigen overschrijving, einde link.
- Begin link: belasting gespreid betalen via automatische incasso, einde link.
Kunt u nu niet betalen? Dan kunt u:
Tarieven afvalstoffenheffing
Huishouden | Bedrag 2024 | |
---|---|---|
1 persoon | € 390,12 | |
2 personen | € 438,48 | |
3 personen of meer | € 479,76 |
Bezwaar maken
Bent u het oneens met de afvalstoffenheffing? Dan kunt u Begin link: bezwaar maken, einde link. .
Uw situatie verandert
U verhuist
Verhuist u binnen de gemeente? Begin link: Geef uw verhuizing door, einde link. . U krijgt een aanslag afvalstoffenheffing voor uw nieuwe adres.
Verhuist u naar een andere gemeente? Of gaat u bij iemand anders wonen? Dan kunt u ontheffing aanvragen. U hoeft dan alleen te betalen voor de maanden waarin u in uw huis woonde.
Andere verandering
De aanslag blijft hetzelfde als er:
- in het jaar iemand bij u komt wonen
- iemand het huishouden verlaat
- iemand overlijdt
Deze wijzigingen verwerkt de gemeente in de aanslag van het volgende jaar.
Ontheffing aanvragen
Maakt u geen gebruik meer van de woning? Vraag dan ontheffing aan voor de afvalstoffenheffing die u te veel heeft betaald. U hoeft dan alleen te betalen voor de maanden dat u ingeschreven stond.
U kunt ontheffing krijgen als:
- iedereen uit het huishouden verhuist
- de enige bewoner overlijdt
U vraagt op 2 manieren een ontheffing aan:
Vul het digitale formulier in. U heeft hiervoor DigiD nodig en uw aanslagbiljet.
Verstuur uw brief aan:
Directeur gemeentebelastingen
Postbus 19924
2500 CX Den Haag
Vermeld in uw brief:
- uw naam
- uw adres
- de datum
- het nummer van de aanslag en soort belasting
- waarom u de ontheffing aanvraagt
- de datum waarop uw situatie veranderde
- uw handtekening
Doet u voor iemand anders een verzoek? Stuur dan de machtiging mee. Dit is een brief waarin de persoon u toestemming geeft.
U krijgt binnen 8 weken antwoord.
Betaal op tijd
Zorg dat u op tijd betaalt of een betaalafspraak maakt. Anders krijgt u een Begin link: aanmaning, einde link. . Dit is een brief waarin de gemeente u vraagt om de afvalstoffenheffing toch nog te betalen.
U moet afvalstoffenheffing betalen volgens de Verordening afvalstoffenheffing Den Haag. Bekijk de verordening op Begin externe link: overheid.nl(Externe link), einde externe link..
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de Begin link: afdeling Belastingzaken, einde link. .