Verklaring uitschrijving uit Nederland (voor oktober 1994) aanvragen
Heeft u zich vóór 1 oktober 1994 uitgeschreven uit Nederland? En heeft u zich na 1 oktober 1994 niet opnieuw ingeschreven in Nederland? Dan kunt u bij de gemeente een bewijs van uitschrijving aanvragen. Of een kopie van uw persoonskaart uit het vestigingsregister.
U kunt het bewijs nodig hebben om uw zaken te regelen in het buitenland.
- U bent tussen 1940 en 1 oktober 1994 uitgeschreven uit het Nederlandse bevolkingsregister (nu de Basisregistratie Personen).
- U heeft zich na 1 oktober 1994 niet opnieuw bij een gemeente in Nederland ingeschreven.
Een instantie vraagt om een bewijs van uitschrijving of een kopie persoonskaart uit het vestigingsregister. U vraagt deze aan bij de gemeente Den Haag. U heeft dit document bijvoorbeeld nodig als u uw Nederlands rijbewijs of reisdocument wilt vernieuwen.
Welk document heb ik nodig?
Meestal vertelt de instantie welk document u nodig heeft. Zij geeft ook aan hoe oud het document mag zijn. Het verschil tussen het bewijs van uitschrijving en de kopie persoonskaart:
- Op het bewijs van uitschrijving staan de volgende gegevens:
- (geslachts)naam
- voornamen
- geboortedatum en -plaats
- datum van uitschrijving
- laatste gemeente van inschrijving
- land van bestemming
- eventueel uw nationaliteit(en) en burgerlijke staat op datum van uitschrijving
- Op de kopie persoonskaart staan alle gegevens uit het Nederlands bevolkingsregister (nu de Basisregistratie Personen).
Bij uw digitale aanvraag stuurt u de volgende informatie mee:
- Een brief met daarin uw persoonsgegevens, uw (brief)adres of postbusnummer en het doel van uw aanvraag.
- Een kopie van uw Begin link: identiteitsbewijs, einde link. .
- Vraagt u een bewijs aan voor iemand anders? Dan heeft u een kopie van het Begin link: identiteitsbewijs, einde link. en een schriftelijke machtiging van deze persoon nodig.
- Is de persoon waarvan u een persoonskaart wilt aanvragen overleden? Dan stuurt u een bewijs van overlijden mee. Een bewijs van overlijden is bijvoorbeeld een overlijdensakte, een overlijdensadvertentie of rouwkaart.
- Heeft u de persoonskaart van een derde nodig voor een stamboomonderzoek? Dan dient u uw aanvraag in 1e instantie in bij het Begin externe link: Centraal Bureau voor Genealogie (CBG)(Externe link), einde externe link..
U kunt de verklaring of de kopie persoonskaart digitaal aanvragen. Ook een andere gemeente of overheidsinstantie kan de aanvraag voor u doen. Dit is altijd digitaal.
Schriftelijk aanvragen
Vraagt u de verklaring voor uzelf aan? Dan kunt u de verklaring of de kopie persoonskaart ook schriftelijk aanvragen.
Stuur met uw schriftelijke aanvraag deze documenten en gegevens mee:
- een brief met daarin uw persoonsgegevens en e-mailadres
- doel van uw aanvraag
- een kopie van uw identiteitsbewijs
Stuur uw schriftelijke aanvraag naar:
Publiekszaken, Vestigingsregister
Postbus 12620
2500 DL Den Haag
- Houd er rekening mee dat het behandelen van schriftelijke aanvragen langer duurt.
- Aanvragen via e-mail worden niet behandeld.
- Bedrijven en instanties kunnen alleen een digitale aanvraag doen.
€ 5,20 (in 2024) of € 5,40 (in 2025) Bij een schriftelijke aanvraag komen daar nog verzendkosten bij.
Binnen 4 weken stuurt de gemeente de verklaring van uitschrijving of kopie persoonskaart naar u op. Heeft u geen e-mailadres dan ontvangt u de verklaring per post.
Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer op Begin externe link: Rijksoverheid.nl(Externe link), einde externe link..