Nieuws
‘Mijn oma droeg altijd goud’
De gemeente heeft verschillende balies. Wie werken daar en waarvoor kunnen inwoners er terecht? Deze keer de mensen achter de balie van het Pandhuis. Ellen en Jelena zijn geschoold als juwelier en goudsmid. Ze werken aan de balie van het Pandhuis. Klanten kunnen daar hun sieraden belenen.
Belenen betekent dat iemand een sieraad voor even inruilt voor geld. Later kan dit dan weer worden opgehaald tegen betaling van het ontvangen bedrag plus een beetje rente.

Wat doen jullie zoal aan het begin van de werkdag?
‘We werken achter de balie met een lytische leisteen. Deze toetssteen gebruiken we bij elk sieraad om het goudgehalte te testen. Bij de start van de dag controleren we of de steen schoon is. Zeker met de hoge goudprijs is testen belangrijk. Er kan immers sprake zijn van onedele sieraden.’
Met welke uitdagingen krijgen jullie te maken?
‘Soms komt iemand aan de balie met ‘Ik heb hier iets fantastisch!’ Als blijkt dat het onedel is, of het sieraad is veel minder waard dan iemand denkt, dan vertellen we dat voorzichtig. Onedel betekent dat het sieraad niet van echt goud of zilver is. Dan zeggen we bijvoorbeeld: ‘Ik denk dat ik u misschien teleur ga stellen’. Soms is er ongeloof. Dan antwoordt iemand: ‘Mijn oma droeg altijd echt goud!’. Dan laten we wel eens zien hoe we de test uitvoeren. Meestal begrijpen ze de uitslag en geloven ze ons ook. Merkhorloges worden heel deskundig nagemaakt. Je kunt vervalsingen bijna niet meer herkennen. Ook de verpakking en het bijbehorende document zijn vakkundig nagemaakt. Daarom worden deze niet meer ingenomen.’
Soms brengen jullie aan de balie slecht nieuws?
‘Klanten hebben vaak het geld hard nodig. Ze komen naar het Pandhuis van de gemeente, want dat vertrouwen ze. Ze krijgen bij ons ook direct hun geld, tot 3.000 euro contant. Een lening bij een bank afsluiten lukt vaak niet en is kost ook meer tijd. Sieraden belenen is ook vrij anoniem, zonder afspraak. Soms heeft de klant een hoge winkelprijs in gedachten. Zeker als het gaat om sieraden die nog best nieuw zijn, maar de winkelprijs is niet hetzelfde als de materiaalwaarde. Wij bieden ongeveer 85 procent van de waarde. Dat levert weleens teleurstelling op maar meestal zijn klanten positief verbaasd. Want de waarde van goud is de laatste 20 jaar enorm gestegen. Teleurstelling zien we als sieraden verkocht blijken te zijn. Dan zijn klanten vergeten de rente op tijd te betalen. De emotionele waarde van sieraden kan heel groot zijn.’ Hoe we dan reageren? ‘We tonen begrip en reageren met gevoel.’

Jullie moeten ook oplossingen bedenken?
‘We proberen maatwerk te bieden, maar wat we kunnen doen, hangt af van de regels waar we ons aan moeten houden. Toch kan er veel. Bijvoorbeeld als iemand is overleden, komt de partner of een kind de sieraden ophalen, liefst tegen betaling van de oorspronkelijke beleensom plus de rente. Voor het ophalen is een akte van erfrecht nodig. Dat kost ongeveer 500 euro. Zo’n bedrag kan niet elke erfgenaam betalen. Toch kijken we wat we voor ze kunnen betekenen. Bij lastigere financiële uitdagingen proberen we klanten in contact te brengen met Helpdesk Geldzaken. Het is fijn als we klanten kunnen doorverwijzen naar de juiste balie zodat ze, mochten er ook andere problemen zijn, geholpen kunnen worden.’
Wat is het vreemdste voorwerp dat ze komen verpanden?
‘Nou, bijvoorbeeld een inzetgebitje van witgoud. Dat belenen we niet meer vanwege de hygiëne.’
Wat is het leuk aan dit werk?
‘Je krijgt vaak enorme waardering. Mensen zijn blij dat het Pandhuis bestaat. Dat zeggen ze ook. Ze worden heel blij als we ze snel kunnen helpen. Zo was er een dame met een zieke vader in Suriname. Ze wilde snel naar hem toe en dat is gelukt. Mensen met familieleden uit het buitenland komen ook regelmatig belenen, bijvoorbeeld om zo voor medische kosten van familieleden te kunnen betalen. Het kan gaan om grote bedragen. Ze zijn dan heel dankbaar als ze die snel kunnen krijgen.
Klanten praten niet altijd gemakkelijk over hun problemen, maar zijn blij als ze ons aan de balie kunnen spreken. Zo leer je elkaar een beetje kennen. Sommige mensen komen hier al generaties lang. We zijn er trots op als we elke dag iemand kunnen helpen.’
Nog meer balieverhalen
Eerder verschenen ook de verhalen van de mensen achter Begin link:Het Haags Informatiecentrum, de Pollerbalie en de Horecabalie, einde link. en de Begin link:Dak- en Thuislozenbalie, einde link..