Zeeman Textielsupers: ‘We hebben iedereen nodig’
Voor Turkan Ertemel, filiaalmanager van Zeeman Textielsupers Den Haag, is het vanzelfsprekend dat haar winkelketen mensen met een arbeidsbeperking een werkkans biedt. Dat zij daarvoor ook nog loonkostensubsidie ontvangt, is mooi meegenomen.
“Iedereen draagt een gouden armband.” Het zijn veelzeggende woorden van Zeeman-filiaalmanager Turkan Ertemel. Waarmee ze wil zeggen dat ieder mens talenten heeft. “En dat iedereen er recht op heeft die talenten ook te ontwikkelen. Want dat willen we toch allemaal?”
Dat is een belangrijk argument waarom zij graag in zee gaat met medewerkers met een arbeidsbeperking. “Dat zijn vaak mensen die om wat voor reden dan ook een tijdje aan de kant hebben gestaan. Vaak buiten hun schuld. Terwijl zij wel graag iets met hun talenten willen doen. Als wij ze een duwtje in de rug kunnen geven, dan is dat toch geweldig? Dan is iedereen geholpen: de kandidaat, de Haagse samenleving en mijn filiaal.”
Geduld en tact
Het helpt dat gemeente die keuze makkelijker maakt. Turkan: “Zo krijgen wij via onze accountmanager van Den Haag Werkt regelmatig kandidaten voorgesteld om eerst een paar maanden stage bij ons te komen lopen. Ik vind dat een prachtige manier om elkaar goed te leren kennen.” Bevalt die kennismaking voor allebei, dan leidt dit maar al te vaak tot een arbeidscontract. Zeeman krijgt een deel van de loonkosten van de gemeente vergoed als de werknemer tijdelijk (nog) minder productief is.
Dat laatste is ook echt nodig, denkt zij. “Want veel van deze kandidaten hebben een rugzakje. En dat vraagt om geduld en tact. De een heeft moeite met het tempo, de ander pakt het leerproces wat trager op en de derde spreekt de taal nauwelijks. Dat is per kandidaat anders. Loonkostensubsidie geeft ons de tijd om deze kandidaten in de winkel op maat goed te begeleiden. Tijd voor ons én voor de kandidaat. Zodat de kans groter is dat iemand echt een plek vindt bij ons.”
En Zeeman hoeft dat niet alleen te doen. Turkan: “Zo krijgen kandidaten een jobcoach mee die ze helpt bij privézaken. Bijvoorbeeld als iemand schulden heeft. Voordeel is dat wij ons kunnen concentreren op het opleiden zelf, in de winkel. We starten dan altijd met winkelkennis: welke producten hebben we, hoe labelen we onze producten, welke hangers gebruiken we voor welke kleding en hoe gaan we om met klanten? Zo bouwen we dat langzaam op. Dankzij loonkostensubsidie kan dat altijd in een passend tempo voor de nieuwe medewerker.”
Samen kunnen we alles
Ook dankzij de kandidaten die Den Haag Werkt voorstelt, weet Turkan genoeg werknemers te vinden in haar winkel. Hoewel dat tegenwoordig wel wat lastiger wordt, zegt zij. “Iedereen weet dat er een enorme krapte op de arbeidsmarkt is. We krijgen in het post-coronatijdperk echt minder kandidaten aangedragen van Den Haag Werkt, is mijn indruk. Jammer, want we willen er heel graag juist meer.”
Mensen met een arbeidsbeperking een werkkans bieden, kan risico’s hebben. “Want hoe meer werkgevers weten dat dit succesvol kan uitpakken, hoe minder wij er zelf kunnen aannemen”, lacht Turkan. Toch wil zij collega’s in de stad op weg helpen en een belangrijk advies geven. “Ik zeg altijd: welke huidskleur, welk geloof of welke afkomst of werkervaring je ook hebt: kijk verder! We focussen te veel op de stempeltjes die we op mensen plakken. Daarmee doen we veel mensen heel erg te kort. We zijn allemaal een, met dezelfde kleur bloed in onze aderen. En we hebben iedereen nodig op de arbeidsmarkt. Iedereen is namelijk wel ergens goed in. Iedereen draagt een gouden armband. En alleen samen kunnen we alles.”
Meer informatie over loonkostensubsidie en begeleiding
Vermoedt u dat u een werknemer in dienst heeft of neemt die niet 100% arbeidsproductief is (minder werk kan doen binnen een bepaalde tijd dan een gemiddelde werknemer)? En ontvangt u daarvoor nog geen loonkostensubsidie? Vraag deze dan snel aan. Den Haag Werkt vertelt u graag meer over loonkostensubsidie, andere diensten, voorwaarden en de begeleiding van uw werknemer die zij kan bieden.
- Lees meer op Begin link: denhaag.nl/loonkostensubsidie, einde link.
- Vul het Begin externe link: aanvraagformulier loonkostensubsidie(Externe link), einde externe link. gelijk in
- Bel onze Helpdesk Werkgevers voor een adviesgesprek op 070 – 752 77 50
- Stuur een e-mail naar: Begin link: denhaagwerkt@denhaag.nl, einde link.