Mediamarkt Den Haag: ‘Dit geeft ons net wat extra ruimte’
Door loonkostensubsidie durft Mediamarkt in Den Haag het aan om regelmatig werkkansen te bieden aan werkzoekenden met een arbeidsbeperking. “Deze subsidie geeft ons net wat extra ruimte om iemand goed in onze organisatie te laten landen.”
Via loonkostensubsidie vergoedt de gemeente werkgevers voor het in dienst nemen van werknemers met een arbeidsbeperking.
Mediamarkt maakt dankbaar gebruik van deze subsidie, stellen Guus Nussy, Customer Experience Manager en HR-medewerker Isabella Moore. Guus: “We nemen heel bewust onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, door werkkansen te bieden aan personen die een duwtje in de rug kunnen gebruiken. Dan helpt het als dat risico voor ons wat kleiner wordt gemaakt.” Want dat is namelijk het effect van deze subsidie, vult Isabella aan: “Zo is de no-risk polis onderdeel van deze regeling. Die maakt dat wij compensatie krijgen als een kandidaat onverwachts uitvalt. Dat geeft ons net wat extra zekerheid.”
Extra begeleiding
Regelmatig krijgt Mediamarkt via de accountmanager van Den Haag Werkt geschikte kandidaten aangedragen. Zo heeft Den Haag Werkt een werkontwikkeltraject Detailhandel voor werkzoekenden die nog niet bemiddeld kunnen worden naar werk. Zij moeten eerst meer ervaring krijgen en meer voor zichzelf kunnen zorgen. Isabella: “Zij kunnen dan, als onderdeel van dat traject, 3 maanden stage bij ons lopen, met een mogelijkheid om dat nog met 3 extra maanden te verlengen. Een soort verlengde proeftijd. Past iemand goed, dan bieden wij die persoon daarna een baan aan. Voor de verminderde loonwaarde van de medewerker krijgen we een subsidie. Die subsidie wordt keurig voor ons aangevraagd.”
Loonkostensubsidie maakt het mogelijk om deze nieuwe medewerkers gedurende langere tijd op de werkvloer net een beetje extra begeleiding te geven. Meestal is dat ook nodig. Guus: “Zo moeten we bij deze werknemers vaak meerdere keren iets uitleggen. Geduld is dan heel belangrijk. En het helpt om geen onrealistische verwachtingen te hebben. Vaak hebben deze kandidaten net iets langer nodig om hun werk goed onder de knie te krijgen. Dat kan ook, omdat we die personen vanwege deze subsidie feitelijk minder betalen dan andere medewerkers. Daar is dus ruimte voor.”
Dankbaar en loyaal
Soms vraagt dat bovendien om wat extra flexibiliteit. Isabella: “Wij hebben bijvoorbeeld iemand die niet goed tegen te veel prikkels kan en vooral ’s ochtends opstartproblemen heeft. In overleg met hem hebben we zijn werktijden aangepast. Zodat hij later kan beginnen. Ook hebben we zijn werkrooster zo ingevuld dat hij na elke werkdag een dag vrij heeft, om weer even op adem te komen. Een soort jobcarving eigenlijk.”
En als het dan lukt om iemand ‘binnenboord’ te houden, is dat goed nieuws voor iedereen. Guus: “Voor de medewerker, die vaak super dankbaar en loyaal is dat hij een kans heeft gekregen. Voor het bedrijf, omdat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheden nemen. En voor de teamleden, omdat zij er een enthousiaste, betrokken collega bij hebben gekregen.”
Neem Tim, die zo’n 2 jaar geleden met loonkostensubsidie aan het werk kon bij Mediamarkt. Eerst op de computerafdeling, inmiddels als succesvol verkoper op de witgoedafdeling. Guus: “Als we een bezettingsprobleem hebben bij het opstellen van de roosters, is hij altijd als eerste bereid om het ‘gat’ te dichten. Ook als hij die week al 5 dagen gewerkt heeft.”
Gezonde balans
Wat Mediamarkt betreft genoeg redenen om op deze voet verder te gaan. Guus: “Zoals het nu gaat, is het helemaal prima. Er moet wel een gezonde balans blijven. Er zit wel een maximum aan wat we op dit vlak aankunnen. We moeten namelijk deze werknemers wel die extra begeleiding kunnen bieden die nodig is. Gelukkig helpt Den Haag Werkt daarbij”.
Dat betekent dat Mediamarkt ook in de toekomst mensen met een arbeidsbeperking kansen wil blijven geven. Guus: “Ik zeg altijd: het belangrijkste is dat nieuwe kandidaten een match met het team hebben. En dat zij enig verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Wat er verder nog nodig is, dat kunnen we allemaal aanleren.”
Meer informatie over loonkostensubsidie en begeleiding
Vermoedt u dat u een werknemer in dienst heeft of neemt die niet 100% arbeidsproductief is (minder werk kan doen binnen een bepaalde tijd dan een gemiddelde werknemer)? En ontvangt u daarvoor nog geen loonkostensubsidie? Vraag deze dan snel aan. Den Haag Werkt vertelt u graag meer over loonkostensubsidie, andere diensten, voorwaarden en de begeleiding van uw werknemer die zij kan bieden.
- Lees meer op Begin link: denhaag.nl/loonkostensubsidie, einde link.
- Vul het Begin externe link: aanvraagformulier loonkostensubsidie(Externe link), einde externe link. gelijk in
- Bel onze Helpdesk Werkgevers voor een adviesgesprek op 070 – 752 77 50
- Stuur een e-mail naar: Begin link: denhaagwerkt@denhaag.nl, einde link.