Klacht indienen over Wmo-hulp
Bent u ontevreden over de hulp die u krijgt via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Dien dan een klacht in.
Een klacht indienen heeft geen negatief gevolg voor het advies of de hulp die u krijgt.
U kunt een klacht indienen als u Wmo-hulp krijgt of heeft gekregen. Die kan bijvoorbeeld bestaan uit:
- dagbesteding
- logeeropvang
- huishoudelijke hulp
- vervangend vervoer (AV 070)
- beschermd wonen
- aanpassingen aan uw woning, zoals een traplift
U kunt een klacht indienen als u:
- zelf Wmo-hulp krijgt of heeft gekregen
- voor iemand zorgt die Wmo-hulp krijgt. U bent bijvoorbeeld:
- familielid, wettelijke vertegenwoordiger of andere gemachtigde persoon die helpt in de zorg en ondersteuning
- mantelzorger (iemand die zorgt voor iemand die voor een lange tijd ziek is of een handicap heeft)
- een ander, bijvoorbeeld een buurtbewoner die helpt in de zorg.
Uw klacht kan over de volgende onderwerpen gaan:
Kwaliteit
- De ondersteuning helpt niet.
- De hulp komt steeds niet op het afgesproken moment.
- De hulp is niet professioneel.
- Uw hulpmiddel wordt niet binnen de afgesproken periode gerepareerd.
Informatie
- U krijgt geen goede uitleg over welke hulp u krijgt.
- Er is geen duidelijke contactpersoon.
- Er is geen duidelijke informatie over de beschikbare diensten, rechten en procedures.
Hoe u wordt behandeld
- U bent het niet eens met hoe zorgmedewerkers met u omgaan. Bijvoorbeeld omdat ze niet aardig zijn, uw privacy niet respecteren of u zonder respect behandelen.
- U voelt u zich gediscrimineerd.
Wilt u een klacht indienen? Controleer hieronder bij wie u de klacht kunt indienen: bij uw zorgaanbieder of de gemeente.
Bent u het niet eens met het Wmo-besluit (beschikking) van de gemeente? Bel de klantenservice via (070) 353 75 00. Een Wmo-medewerker belt u om het besluit te bespreken. Komt u er niet uit? Dien dan een bezwaar in. Daarin schrijft u waarom u het niet eens bent met dit besluit. Verstuur uw bezwaar wel op tijd. Op uw Wmo-besluit staat de datum waarop uw bezwaar bij de gemeente binnen moet zijn.
Lees meer informatie op de pagina Begin link: Bezwaar maken Sociale Zaken, einde link. .
De GGD behandelt geen persoonlijke klachten van cliënten over de kwaliteit van een zorgaanbieder. GGD Haaglanden controleert de kwaliteit en veiligheid van de Wmo-hulp van aanbieders met wie de gemeente samenwerkt. Deze aanbieders zijn verplicht om ernstige incidenten (zoals geweld of noodsituaties) bij de GGD te melden. Lees meer op de pagina Begin externe link: Toezicht Wmo(Externe link), einde externe link. (GGD Haaglanden).
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de klantenservice via telefoonnummer (070) 353 75 00. U kunt bellen op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur.