Zero-emissiezone
Vanaf 1 januari 2025 is er in het centrum van Den Haag een zero-emissiezone. In deze zone mogen geen bedrijfswagens rijden zoals bestelbussen en vrachtwagens die schadelijke uitlaatgassen verspreiden. Auto’s die op elektriciteit of waterstof rijden mogen wel in de zero-emissiezone.
Voor oudere bestel- en vrachtauto’s die gekocht zijn vóór 2025 is er tot 2030 een overgangsregeling. Bestelauto’s en vrachtauto’s die ná 2025 nieuw worden gekocht, moeten uitstootvrij zijn om de zero-emissiezone in te mogen rijden. Vanaf 2030 moeten alle bestel- en vrachtauto’s in deze zone uitstootvrij zijn.
Waarom krijgt Den Haag een zero-emissiezone?
Den Haag is 1 van de 29 steden in Nederland die tussen 2025 en 2028 een zero-emissiezone invoert. De uitlaatgassen van bestel- en vrachtauto’s vervuilen de lucht en brengen te veel CO2 in de lucht. Dit is slecht voor de gezondheid, de natuur en het klimaat. Om de stad leefbaar en gezond te houden, werkt de gemeente aan een schonere lucht.
Waar ligt de zero-emissiezone in het centrum?
De grenzen van de zero-emissiezone in de binnenstad zijn dezelfde als van de milieuzone voor dieselauto’s. Begin externe link: Bekijk de kaart(Externe link), einde externe link. waarop de zero-emissiezone is aangegeven.
De zero-emissiezone ligt binnen de Centrumring (S100) en de Professor B.M. Teldersweg (S200). De Centrumring en de Professor B.M. Teldersweg horen niet bij de zone.
Mag u de zero-emissiezone in?
Wilt u weten of u met uw bestel- of vrachtauto in de zero-emissiezone mag rijden? Doe dan de kentekencheck op Begin externe link: www.logistiek070.com(Externe link), einde externe link.. U ziet dan ook tot wanneer u in de zero-emissiezone mag rijden.
Wat is het verschil tussen de milieuzone en de zero-emissiezone?
De zero-emissiezone geldt vanaf 2025 voor vracht- en bestelauto’s.