Nadeelcompensatie aanvragen
Heeft u financiële of economische schade door werkzaamheden of besluiten van de gemeente? Vraag dan bij de gemeente nadeelcompensatie aan. Dat is vergoeding van schade die u heeft geleden.
De gemeente neemt maatregelen die nuttig en noodzakelijk zijn voor maatschappij en stad. Deze maatregelen kunnen ook negatieve effecten hebben voor burgers of bedrijven. Wanneer uw bedrijf onevenredig (ongelijk) wordt geraakt door zo’n maatregel kunt u nadeelcompensatie aanvragen.
Voorbeelden
U heeft minder omzet of inkomsten door werkzaamheden, besluiten of andere activiteiten van de gemeente. Denk hierbij aan het uitvoeren van werkzaamheden aan de infrastructuur, zoals rioolvervanging of het voor onderhoud afsluiten van grote doorgaande wegen en bruggen. Hierdoor kan het zijn dat uw winkel of bedrijf tijdelijk minder of slecht bereikbaar is. Dat kan leiden tot schade zoals minder omzet of inkomsten. U kunt dan daarvoor nadeelcompensatie aanvragen.
Voorbeeldberekeningen van nadeelcompensatie
(PDF, 114,3 KB)Voorschot
Vraagt u nadeelcompensatie aan? En heeft u al een aantal maanden schade? Vraag dan een voorschot aan. Bij een voorschot krijgt u alvast een deel van de vergoeding. Dit kan handig zijn. Bijvoorbeeld als het werk lang duurt en de gemeente nog niet weet wat de hele schade is.
Heeft u nog geen schade, geen verlies van inkomsten, of is het werk nog niet begonnen? Dan heeft het geen zin om een voorschot aan te vragen.
Kreeg u te veel voorschot? Of had u er geen recht op? Dan moet u dit terugbetalen.
Voorschot aanvragen
U kunt op 2 manieren voorschot aanvragen:
- Vink in het Begin link: aanvraagformulier, einde link. aan dat u een voorschot wilt ontvangen.
- Heeft u al een aanvraag lopen? Ook dan kunt u een voorschot aanvragen via e-mail naar Begin link: nadeelcompensatie@denhaag.nl, einde link. . Vermeld hierin uw naam, schadedatum, schadelocatie en de datum waarop u de aanvraag indiende.
Denkt u omzet- of inkomstenverlies te hebben door een project of werkzaamheden van de gemeente? Dan moet u de relatie tussen uw omzetdaling of inkomstenverlies en de werkzaamheden of het project aangeven.
Belangrijke voorwaarden voor nadeelcompensatie zijn:
- De schade is meer dan € 1.000 als ondernemer. Of de schade is meer dan € 500 als particulier.
- Er is een directe relatie tussen een besluit of het handelen van de gemeente en uw schade. De schade valt niet onder het normale maatschappelijke risico of het normale ondernemersrisico. U moet onevenredige schade hebben door een besluit of handeling van de gemeente.
- De schade moet niet voorzienbaar (te voorzien of te verwachten) zijn. Voorbeeld van wel voorzienbaar is: een ondernemer vestigt zich in een gebied waar werkzaamheden en kon weten dat dit zou gaan gebeuren.
- Bent u ondernemer en heeft u schade geleden door omzetverlies of door kostenstijging? Dan kan de gemeente deze schade vergoeden als het verlies meer is dan de omzetdrempel of kostendrempel per jaar.
- Omzetdrempel: als er schade ontstaat door normaal werk aan de infrastructuur, krijgt u geen vergoeding als die schade komt door een tijdelijke daling van de omzet die niet meer is dan 8% per jaar.
- U moet al het mogelijke hebben gedaan om nadeel te voorkomen of te beperken.
- Er is geen andere regeling waarmee u een schadevergoeding kunt krijgen.
- U moet alle documenten die nodig zijn bij aanvraag en een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier opsturen.
Lees alle voorwaarden in de Begin externe link: Beleidsregel nadeelcompensatie Den Haag 2024 Gemeente Den Haag (RIS318395)(Externe link), einde externe link..
Welke schade wordt vergoed?
Voor de volgende schade kunt u mogelijk nadeelcompensatie krijgen:
- lagere winst of inkomen door minder omzet
- lagere huurinkomsten
- lagere opbrengst bij verkoop van uw bedrijf of onroerende zaak
- kosten voor het beperken of voorkomen van schade
Alleen als u een vergoeding krijgt kunt u ook de volgende kosten terugkrijgen:
- noodzakelijke en redelijke kosten voor het inschakelen van deskundigen (bijvoorbeeld voor juridische bijstand)
- wettelijke rente
Voor uw aanvraag heeft u de volgende gegevens nodig:
- Winst- en verliesrekening over de 3 volle kalenderjaren vóór het startjaar van het project of de werkzaamheden
- De 3 vorige jaren mogen soms ook andere kalenderjaren zijn. Dit mag alleen als de 3 vorige jaren geen goed beeld geven van uw verlies- en winstrekening. U kunt dit laten zien, en moet dit laten weten bij uw aanvraag. In overleg met de gemeente kiest u dan andere jaren die wel een goed beeld geven van uw verlies- en winstrekening.
- Bestaat uw onderneming pas 2 jaar en was de schade niet te verwachten? Dan mag u de verlies- en winstrekening van de afgelopen 2 jaar opsturen. De gemeente maakt dan een inschatting van de schade.
- Een ondernemer mag ook tijdens het schadejaar zelf een aanvraag doen voor nadeelcompensatie. De gemeente beoordeelt de aanvraag dan als het jaar is afgelopen en nadat de ondernemer alle gegevens die nodig zijn voor dat jaar heeft opgestuurd en door de gemeente zijn ontvangen.
- Maandomzetcijfers zonder btw over de 3 volle kalenderjaren vóór het startjaar van het project of de werkzaamheden.
- Maandomzetcijfers zonder btw van het volledige jaar waarin de werkzaamheden werden gedaan:
- in de periode waarin de werkzaamheden nog niet zijn gestart of al zijn beëindigd, en
- tijdens het project of de werkzaamheden.
- Een volmacht (toestemming), als u de nadeelcompensatie aanvraagt voor een ander
- Huurcontract (als u een huurovereenkomst hebt)
- Uittreksel KVK (Kamer van Koophandel)
- Een berekening van het nadeel dat u heeft geleden
- Aangifte van omzetbelasting per kwartaal over de 3 volledige kalenderjaren voorafgaand aan het startjaar van het project of de werkzaamheden.
- Aangifte van omzetbelasting per kwartaal van het volledige jaar waarin de werkzaamheden zijn uitgevoerd:
- in de periode waarin de werkzaamheden nog niet zijn gestart of al zijn beëindigd en
- tijdens het project of de werkzaamheden
Vul het formulier in en voeg de bijlagen toe. U krijgt meteen een bevestiging van uw aanvraag.
Lukt het niet om de bijlagen in het formulier toe te voegen? Stuur dan de bijlagen per e-mail naar: Begin link: nadeelcompensatie@denhaag.nl, einde link. . Noem hierbij uw naam, schadedatum, schadelocatie en de datum waarop u het formulier invulde.
Of stuur ze per post naar:
Gemeente Den Haag IDC, afdeling Risicomanagement
Postbus 12640
2500 DN Den Haag
Na uw aanvraag
De gemeente controleert of uw aanvraag compleet is. Het kan zijn dat zij nog meer informatie nodig heeft. Als alle informatie bij de gemeente binnen is, ontvangt u bericht. De gemeente beoordeelt, soms samen met een schadebureau, of u recht hebt op een vergoeding.
Hulp bij uw aanvraag
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Dan kunt u contact opnemen met het loket nadeelcompensatie:
- e-mail naar Begin link: nadeelcompensatie@denhaag.nl, einde link. voor het maken van een afspraak
- bel naar telefoonnummer 14070, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur
- kom langs bij het Begin externe link: Ondernemersportaal(Externe link), einde externe link. in Stadhuis Spui.
Gratis.
De gemeente streeft ernaar om zich aan de volgende termijnen te houden:
- Toelichtend gesprek
Na ontvangst van uw complete aanvraag krijgt u binnen 2 weken een uitnodiging van een extern schadebureau om uw dossier te bespreken. Dit gesprek is dan binnen 3 weken. U krijgt hiervan ongeveer na 1 week een verslag. Ook de gemeente ontvangt dit verslag. - Conceptadvies
Het extern bureau heeft vervolgens 4 weken om een conceptadvies te maken. Daarna heeft u 4 weken de tijd om te reageren. Dit geldt ook voor de gemeente. - Definitief advies
Het extern bureau verwerkt vervolgens binnen 4 weken de reacties tot een definitief advies. - Besluit
De gemeente heeft dan ongeveer 3 weken om een besluit te nemen. - Uitbetaling
Als het besluit positief is, betaalt de gemeente normaal binnen 1 week uit.
De volledige behandeling van een aanvraag nadeelcompensatie duurt daarmee zo’n 22 weken.
Neemt iemand uw bedrijf over? U kunt de schadevergoeding dan niet doorgeven aan de nieuwe eigenaar. Dit wordt gezien als een nieuw bedrijf en de overlast was al bekend. Bij bedrijfsoverdracht binnen de familie kan het doorgeven van nadeelcompensatie soms wel.
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de gemeente per e-mail: Begin link: nadeelcompensatie@denhaag.nl, einde link. .
Zie ook: Beleidsregel nadeelcompensatie Den Haag 2024 (RIS318395)(Externe link)