Privacyverklaring Parkeervergunningen

De gemeente Den Haag verwerkt persoonsgegevens van haar inwoners. In deze privacyverklaring leest u wat dit voor u en uw gegevens betekent. Voor de algemene privacyverklaring van de gemeente Den Haag kunt u op Begin link: de pagina Algemene privacyverklaring, einde link. terecht.

Waarom verzamelt de gemeente deze gegevens?

Om uw gegevens te mogen verwerken houdt de gemeente zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Begin externe link: AVG(Externe link), eind externe link.). De gemeente verzamelt persoonsgegevens in het kader van het verlenen, wijzigen en intrekken van parkeervergunningen. De grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens in dit kader is terug te vinden in artikel 6 lid 1 sub e AVG, vervulling van een taak van algemeen belang.

De gemeente verwerkt uw persoonsgegevens met als doel het uitvoeren van gereguleerd parkeren. Hierbij hoort ook het financieel afwikkelen van de parkeervergunningaanvragen.

Welke persoonsgegevens verwerkt de gemeente?

De gemeente verzamelt de volgende gegevens:

Gewone persoonsgegevens:

  • NAW gegevens
  • Contactgegevens
  • Kentekens
  • Voertuiginformatie

Gevoelige persoonsgegevens:

  • Burgerservicenummer (via DigID)
  • IBAN bij factuurbetaling

Bijzondere persoonsgegevens:

  • Kaartsoort
  • Loopafstand
  • Kaartduur
  • Datum medisch advies
  • Pasfoto

In sommige gevallen zijn de persoonsgegevens niet direct van de burger afkomstig, maar van volgende bronnen:

  • BRP
  • RDW (Nationaal parkeerregister)
  • Calder Werkt

Hoe lang bewaart de gemeente uw persoonsgegevens?

De gemeente gebruikt hierbij de termijnen uit de Begin externe link: selectielijst(Externe link), eind externe link. van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarin staat:

  • Hoelang de gemeente informatie moet bewaren;
  • Welke informatie de gemeente na een bepaalde tijd moet vernietigen;
  • Welke informatie de gemeente moet archiveren.

De gemeente bewaart de persoonsgegevens:

  • 5 jaar: geweigerde, afgewezen of buiten behandeling gestelde aanvragen;
  • 1 jaar: verleende, afgebroken, ingetrokken, verstrekte aanvragen;
  • 10 jaar: beëindigde aanvragen voor gehandicaptenkaarten.

Met wie deelt de gemeente uw gegevens?

Het is soms nodig dat uw gegevens worden gedeeld met anderen. Voor een deel van het proces (de gehandicaptenfaciliteiten) is bijvoorbeeld Calder Werkt betrokken. Calder Werkt geeft Sociaal Medische Adviezen uit. Andere partijen verwerken persoonsgegevens voor de gemeente, zoals de leverancier van het parkeervergunningensysteem en de leverancier van de parkeerapp. Ook maakt de gemeente gebruik van een partij om het telefonisch aan- en afmelden van bezoekers mogelijk te maken. Met partijen die namens de gemeente persoonsgegevens verwerken, wordt een verwerkersovereenkomst gesloten. Zo zorgt de gemeente dat uw gegevens veilig en vertrouwd worden verwerkt.

Wat zijn uw rechten?

Als uw gegevens worden verwerkt heeft u volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan, of aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om te bekijken welke gegevens van u worden verwerkt. Op Begin link: de pagina Algemene privacyverklaring, einde link. wordt uitgelegd welke rechten u heeft en hoe u hier gebruik van kunt maken. 

Wat doet de gemeente om uw gegevens te beschermen?

De gemeente probeert te voorkomen dat iemand die daar geen recht op heeft:

  • Toegang tot uw gegevens krijgt.
  • Uw gegevens kan veranderen.
  • Uw gegevens openbaar kan maken.

Dit doet de gemeente door te werken met een parkeervergunningensysteem dat werkt volgens de Begin externe link: Baseline Informatiebeveiliging Overheid(Externe link), eind externe link. (BIO).

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Telefoon

14070