Europese parkeerkaart gehandicapten aanvragen

Met een Europese gehandicaptenparkeerkaart mag u gratis parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Ook voor het aanvragen van een bewonersparkeervergunning of eigen parkeerplaats heeft u de kaart nodig. Mensen met een handicap en instellingen kunnen de kaart aanvragen.

  1. U doet uw aanvraag via de website van Calder Werkt. De link vindt u onder het kopje Begin link: Aanvragen, einde link. .
  2. U betaalt de kosten voor de medische beoordeling (€ 202,51, tarief Calder Werkt) direct in het aanvraagproces op de website van Calder Werkt.
  3. Calder Werkt neemt contact met u op om een afspraak te maken voor de Begin link: medische beoordeling, einde link. .
  4. Voldoet u aan de voorwaarden voor een Europese gehandicaptenparkeerkaart? Dan krijgt u bericht van de gemeente.
  5. U kunt de kaart afhalen op Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg.

Parkeervergunning of parkeerplaats aanvragen

Als u een Begin link: parkeervergunning voor gehandicapten, einde link. of Begin link: individuele parkeerplaats, einde link. wilt aanvragen, moet u altijd een Europese Gehandicaptenparkeerkaart hebben.

Medische beoordeling

U kunt de aanvraag voor de keuring doen op de site van Calder Werkt. Bij de beoordeling bekijkt Calder Werkt of u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

  • U bent bestuurder. U kunt zelf maximaal 100 meter lopen.
  • U bent passagier en u kunt zelf maximaal 100 meter lopen. Voor het vervoer van deur tot deur heeft u hulp nodig van een bestuurder.
  • U zit voor altijd in een rolstoel.

Voldoet u aan de voorwaarden? Dan krijgt u de parkeerkaart. Met een visuele handicap kunt u geen parkeerkaart krijgen.

  • Een pasfoto van pas geleden, gemaakt door een professionele fotograaf.
  • Vraagt u een Europese gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders aan? Dan is een kopie van een geldig rijbewijs nodig.

Bent u permanent rolstoelafhankelijk? Dan is een medische keuring misschien niet nodig. Permanent rolstoelafhankelijk betekent dat u niet zelfstandig kunt staan of lopen. Neem contact op met de gemeente om dit te bespreken. De gemeente heeft in dit geval wel een Wmo-rapport nodig. U moet de gemeente dan toestemming geven om gegevens over uw Wmo-melding te bekijken. Stuur hiervoor een e-mail naar Begin link: gehandicaptenfaciliteiten@denhaag.nl, einde link. .

Aanvragen voor particulieren

U vraagt de parkeerkaart aan bij Calder Werkt.

Aanvragen voor instellingen

Zorgt u voor het (collectief) vervoer van mensen met een handicap die verblijven in een instelling? Dan kunt u een parkeerkaart aanvragen voor de instelling. De instelling moet een SBI-code hebben voor personenvervoer/taxi. Deze code staat op het KvK uittreksel.

Op de parkeerkaart komen de achternaam van de directeur en de naam van de instelling/vervoerder. De kaart is niet verbonden aan een bepaald voertuig.

Print het formulier uit, vul het in en stuur het naar het adres dat onderaan het formulier staat.

Aanvraagformulier Europese parkeerkaart gehandicapten voor een instelling

(PDF, 108,4 KB)

Tarieven in 2024:

  • Medische keuring Calder Werkt: € 202,51
  • Europese gehandicaptenparkeerkaart: € 42,15

Het bedrag van € 202,51 betaalt u direct als u de aanvraag doet op de website van Calder Werkt. U krijgt deze kosten niet terug als Calder Werkt u afwijst voor de medische keuring.

Betaal de kaart bij het afhalen

De kosten voor de kaart betaalt u bij het afhalen.

Bij Stadhuis Spui kunt u pinnen en contant betalen. Op Stadskantoor Leyweg kunt u alleen pinnen. U kunt niet met een creditcard betalen.

Vergoeding

Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u een Begin link: vergoeding aanvragen, einde link. voor de kosten van de medische beoordeling.

Nadat de gemeente uw medische keuring ontvangen heeft geldt een verwerkingsperiode van ongeveer 6 weken. U ontvangt van de gemeente een bericht om extra documenten aan te leveren zoals een pasfoto. Wanneer de gemeente dit verwerkt heeft ontvangt u een afhaalbrief. Daarin staat de datum en plaats waar u de Europese gehandicapten parkeerkaart kunt afhalen.

  • uw afsprakenkaarten van uw bezoek aan specialist(en)
  • medicijnen die u tot een maand voor het bezoek heeft gebruikt of een uitdraai van uw apotheek
  • uw medische gegevens. Zoals de diagnose en uw beperkingen. En vanaf wanneer u hiervoor behandeling krijgt. Denk aan een uitdraai van het huisartsendossier, brieven van specialisten of verklaringen van uw behandelaars.
  • uitslagen van functieonderzoek. Zoals longfunctie, hartbelasting, looponderzoek, CARA- en astma-onderzoek, röntgenonderzoek.

Een Europese gehandicaptenkaart is geldig in heel Nederland en alle landen van de Europese Unie. De kaart is ook geldig in Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. De kaart is maximaal 5 jaar geldig.

Voordat de geldigheid van uw parkeerkaart afloopt, krijgt u bericht.

  • Is een herbeoordeling van uw medische situatie nodig? Dan hoort u dit 2 maanden voordat de parkeerkaart vervalt.
  • Is een herbeoordeling niet nodig? Dan hoort u dit 1 maand voordat de parkeerkaart vervalt.

Op uw parkeerkaart staat geen kenteken. Krijgt u een andere auto? Dan hoeft u niets door te geven aan de gemeente. Heeft u een parkeervergunning? Geef dan wel uw Begin link: nieuwe kenteken, einde link. door aan de gemeente.

Is de gebruiker van de kaart overleden? Of wilt u de kaart zelf opzeggen?

Stuur de Europese parkeerkaart dan op. Stuur een brief met de reden van opzegging en de parkeerkaart naar:

Gemeente Den Haag, Handhavingsorganisatie
Postbus 12651
2500 DP Den Haag

Heeft u een vraag over de medische beoordeling? Neem dan contact op met de gemeente door een e-mail te sturen naar Begin link: gehandicaptenfaciliteiten@denhaag.nl, einde link. .

Heeft u een andere vraag? Neem dan ook Begin link: contact, einde link. op met de gemeente.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070